Rockgiganter og mikrobryg – Madonna

Til gode fortællinger hører sig en smagfuld mikrobryg – så lytter man bedre og nyder mere! I 2018 serverer vi den anden onsdag i hver måneden et glas af den gyldne væske og sætter spot på et udvalg af rockhistoriens allerstørste navne; bands og kunstnere, der gennem deres virke har flyttet grænser, udforsket, afsøgt, forundret, forarget, er gået forrest og taget os med på en særlig musikalsk rejse. Selvom listen heldigvis er lang, og der har været flere fravalg end valg, kan vi her præsentere en række fortællinger om kunstnere, hvis fortællinger rummer ikke bare historien om deres eget virke, men også giver os et unikt indblik i de sidste 50 års (musik)historie. Mød Rockens Giganter!

Denne aften gælder det Madonna, som Klaus Lynggaard fortæller om.

Madonna – en ener
Da en sanger med det provokerende navn Madonna i sommeren 1983 udsendte et dance-orienteret album, der blot bar hendes navn, forventede de færreste, at hun 35 år senere ikke blot stadig ville være musikaktiv, men nærmest et ikon kloden over. Så berømt endda, at hendes berømmelse i udstrakt grad overskygger det, den hviler på, nemlig musikken.

Madonnas vej til stjernerne skete bogstaveligt talt med raketfart. Hits som ”Like a Virgin” (1984) og ”Material Girl” (1985) var som skabt til de musikvideoer, der vistes i døgndrift på den da nylancerede musikkanal, MTV, og gjorde hende i processen til superstjerne, hvis eneste seriøse konkurrenter i 1980’erne var Prince og Michael Jackson.

At Madonna som få har formået at fylde dansegulvet årti efter årti, er i sig selv en bedrift, men det samme gælder i høj grad også hendes suveræne evne til at manipulere såvel medierne som offentligheden med sin musik, sine videoer, sin publicity og sin seksualitet. I processen blev hun den første kvindelige popstjerne, der havde total kontrol over såvel sin musik som sit image.

Og selvom hun givetvis er mest berømt for sin alenlange stribe hits, har hun også formået at gøre sig gældende som en seriøs albumkunstner, der insisterer på at dansemusik kan være både udfordrende og flerdimensionel. Ved konstant at søge samarbejde med tidens hotteste producere og sangskrivere har hun tilmed konsekvent magtet at lyde nutidig uden at sætte sin identitet overstyr. Madonna er i sandhed en ener.

Tid, pris, sted:
3. oktober, kl. 19.00-21.00
110 kr. Billetter købes på billetto.dk
RAGNAROCK, Rabalderstræde 16, 4000 Roskilde

Kommende foredrag i rækken af ‘Rockgiganter og mikrobryg’:

10/10: Nirvana v. Ander Bøtter
14/11: Led Zeppelin v. Jørgen Angel
12/12: Elvis v. Bertel Nygaard