GASOLIN´

HVAD GØR VI NU,
LILLE DU?

RAGNAROCK

UNDERVISNING

OM

UNDERVISNINGSFORLØBET

Gasolin’ er historien om et dansk rockband, som går hele vejen fra undergrund til berømmelse, og som bliver sin generations største idoler. I deres samtid kunne Gasolin’ samle det meste af en ungdomsgeneration, som i 1970’erne ellers begyndte at stikke af i mange forskellige retninger.

Gasolin’ gik på tværs af skel og interesser og samlede bredt og blev lyden af ungdom, forstået som attitude, holdninger, fest og farver, og Gasolin’ har været der lige siden. Fra tid til anden får bandet en revival, som et band, der til stadighed har vist sig at være aktuel for de unge.

I forløbet undersøger vi, hvad Gasolin’ betød for de mange unge, som lyttede til Gasolin’, spejlede sig i musikken og bandets medlemmer og formede deres identitet. Gasolin’ favnede bredt og har med tekster som ”Kvinde Min”, ”Rabalderstræde”, ”Masser af Succes” og ”Hvad Gør Vi Nu Lille Du” skabt hits om kærlighed, drømme, håb og nedture. I mange af bandets tekster får vi et glimt af Danmark i 1970’erne.

Igennem Gasolin’s tekster undersøger vi det samfund, som bandet var en del af, men vi reflekterer også over, om Gasolin’s tekster stadig er relevante.

BOOK FORLØB PÅ

+45 51 70 70 71
eller via formularen herunder.
Vil du booke via telefon, bedes du have samme informationer klar, som kan findes i formularfelterne.

Varighed: 2 timer

Pris: 900DKK. Gratis for folkeskoler i Roskilde, Lejre og Frederikssund Kommune jf. aftale om gratis undervisning.

Praktisk:
Hvis I ønsker, at gå rundt i museets udstilling på egen hånd efter besøget og det er uden for museets almindelige åbningstid, skal det aftales med museet, når du booker forløbet.

INSPIRATION

MUSEETS UNDERVISNINGSFORLØB

GASOLIN` – MIG OG MIT IDOL

Klassetrin: 4.-7. klasse
Varighed: 2 timer.

Om fankultur og idoldyrkelse. I forbindelse med museets særudstilling om Gasolin’ sætter vi fokus på, hvad Gasolin’ betød for deres fans. Eleverne skal arbejde med fandyrkelse med udgangspunkt i deres egne idoler og bruge særudstillingen om Gasolin’ til at samle inspiration. I museets værksted får eleverne mulighed for selv at udtrykke, hvad fans og idoler er for dem.

Læs Mere »

UNGDOMSKULTUR OG UNGDOMSOPRØR I 1960´ERNE

Klassetrin: 7.-9. klasse
Varighed: 1.5 time.

Der sker noget med ungdomskulturen efter 2. Verdenskrig! Og i 1960´erne får den fuld skrue med en højrøstet ungdom, der vender ryggen til forældregenerationen og skaber nye og egne veje. I dette forløbe får eleverne indblik i det ungdomsskælv, der sender oprørsbølger til lyden af ny musik gennem det danske land i 1960’erne.

Læs Mere »

RAP: KREATIV MED ORD

KLASSETRIN: 7.-10. KLASSETRIN SAMT UNGDOMSUDDANNELSER (STX, HF, HHX, HTX OG VUC)
Varighed: 2 timer.

Ungdomskultur og rap hænger uløseligt sammen. Rappen har påvirket unges måde at udtrykke sig på. Det er hurtigt, improviserende, legende og spontant. Dog kan det dansk-faglige for nogle i denne gruppe virke fjernt og abstrakt. Rap: Kreativ med ord er et forløb, der vil sætte det danskfaglige i nye rammer og inspirere til, at det som kan virke tørt og kedeligt på skolen, faktisk kan være en leg, underholdende og brugbart.

Læs Mere »