UNDERVISNING PÅ RAGNAROCK

RAGNAROCK fortæller historien om den første ungdomsgeneration, der selvbevidst og visionært skaber en ny ungdomskultur. En ungdomskultur der sætter dagsordenen, og som kommunikerer globalt på tværs af geografiske og sociale grænser gennem rockmusikken.

Men intet står stille! Så RAGNAROCK fortæller også historien om ungdomskulturens udvikling og skiftende musikgenrer fra 1950´erne og frem til i dag. Herunder bl.a. den enorme påvirkning ungdomskulturen har, og har haft, på samfundet.

Se RAGNAROCK undervisningsforløb herunder:

ungdomskultur og oprør_undervisning på Ragnarock

UNGDOMSKULTUR OG UNGDOMSOPRØR I 1960´ERNE

Klassetrin: 7.-9. klasse
Varighed: 1.5 time.

Der sker noget med ungdomskulturen efter 2. Verdenskrig! Og i 1960´erne får den fuld skrue med en højrøstet ungdom, der vender ryggen til forældregenerationen og skaber nye og egne veje. I dette forløbe får eleverne indblik i det ungdomsskælv, der sender oprørsbølger til lyden af ny musik gennem det danske land i 1960’erne.

RAP: KREATIV MED ORD

KLASSETRIN: 7.-10. KLASSETRIN SAMT UNGDOMSUDDANNELSER (STX, HF, HHX, HTX OG VUC)
Varighed: 2 timer.

Ungdomskultur og rap hænger uløseligt sammen. Rappen har påvirket unges måde at udtrykke sig på. Det er hurtigt, improviserende, legende og spontant. Dog kan det dansk-faglige for nogle i denne gruppe virke fjernt og abstrakt. Rap: Kreativ med ord er et forløb, der vil sætte det danskfaglige i nye rammer og inspirere til, at det som kan virke tørt og kedeligt på skolen, faktisk kan være en leg, underholdende og brugbart.

Rundvisning på RAGNAROCK

RUNDVISNING PÅ RAGNAROCK

Klassetrin: 7.-10. klasse samt ungdomsuddannelser (STX, HF, HHX, HTX og VUC)
Varighed: 1 time

Møde RAGNAROCK og oplev gennem udstillingen ni temaer ungdomskulturens udvikling fra 1950´erne og frem. Eleverne får viden om, hvordan unge gennem tiden har brugt rock- og popmusik til at råbe op, gøre modstand, drømme sig væk til anden tid og sted, til at blive en del af fællesskaber og til at udforske nye sider af sig selv.

Mit og mit Idol_web

MIG OG MIT IDOL

Klassetrin: 4.-7. klasse
Varighed 2 timer

Arbejd med fandyrkelse med udgangspunkt i egne idoler og bruge udstillingens afsnit om fankultur til at samle inspiration. I museets værksted får eleverne mulighed for selv at udtrykke, hvad fans og idoler er for dem. I tilknytning til forløbet på museet kan klassen arbejde videre med fankultur, idoler, idoldyrkelse og fanfiktion.

Upcoming for grundskolen

STJERNEDRØMME FOR GRUNDSKOLEN

Klassetrin: 8.-10. klasse.
Varighed: 2,5 time.

I skal arbejde med billedanalyse, digtanalyse, nyhedskriterier samt egenproduktion af pladecover, storyboards, pressemeddelelse, interview, Facebook-sider, reklamer etc. Eleverne får mulighed for at opnå kompetencer indenfor IT og medier i forhold til deres egen rolle som kritisk undersøger, analyserende modtager, målrettet og kreativ producent samt som ansvarlig deltager.

????????????????????????????????????

STJERNEDRØMME FOR UNGDOMSUDDANNELSE

Klassetrin: 1. årgang på STX, HF, HHX, HTX
Varighed: 2,5 time.

Dette forløb er en faglig forlængelse af RAGNAROCKs interaktive spil ’Upcoming’, hvor eleverne skal dyste om at få succes med deres fiktive band. I forløbet skal eleverne vælge to opgaver indenfor kategorierne ART, FILM, SOUND og TEXT, som de i grupper skal løse efter særlige faglige krav.

Ungdomskultur i en ideologisk kamptid_web

DANSK UNGDOMSKULTUR I EN IDEOLOGISK KAMPTID

Klassetrin: STX, HF, HHX, HTX og VUC
Varighed: 1.5 time

Eleverne arbejder med unges identitetsdannelse, socialisation, begivenheder, kulturelle fænomener og generationsforhold i 1950‘ernes danske samfund men med et tydeligt transnationalt perspektiv. Vi ser på, hvordan 1950‘ernes unge blev påvirket af samtidens økonomiske og kulturelle processer, men også hvordan 1950‘ernes unge selv var centrale aktører, som påvirkede samfundet.

LÆRERINFO

Besøgende skoleklasser, ungdomsuddannelser i forbindelse med undervisning (inkl. produktionsskoler) og daginstitutioner og deres lærer(-e)/pædagoger har gratis entré til RAGNAROCK. I skal blot meddele i billetsalget, når I ankommer til museet, at I kommer fra en skole, samt hvor mange elever og lærere I er. Dette vil blive registreret, således at I indgår i museets besøgsstatistik.

OBS:
I henhold til aftale mellem Roskilde Kommune og ROMU tilbydes folkeskoler i Roskilde Kommune gratis undervisning tirsdag, onsdag og torsdag kl. 9-14 på ROMUs besøgssteder Roskilde Museum, Domkirkemuseet, Lützhøfts Købmandsgård og RAGNAROCK.

I henhold til aftale mellem Lejre Kommune og ROMU tilbydes folkeskoler i Lejre Kommune gratis undervisning tirsdag, onsdag og torsdag kl. 9-14, på ROMUs besøgssteder Roskilde Museum, Domkirkemuseet, Lützhøfts Købmandsgård og RAGNAROCK.

I henhold til aftale mellem Frederikssund Kommune og ROMU tilbydes folkeskoler i Frederikssund Kommune gratis undervisning tirsdag, onsdag og torsdag alle uger kl. 9-14, på ROMUs besøgssteder Roskilde Museum, Lejre Museum, RAGNAROCK, Tadre Mølle, Domkirkemuseet og Lützhøfts Købmandsgård. For andre skoler, ungdomsuddannelser eller tidspunkter se venligst pris under hvert forløb.