UNDERVISNING PÅ RAGNAROCK

RAGNAROCK fortæller historien om den første ungdomsgeneration, der selvbevidst og visionært skaber en ny ungdomskultur. En ungdomskultur der sætter dagsordenen, og som kommunikerer globalt på tværs af geografiske og sociale grænser gennem rockmusikken.

Men intet står stille! Så RAGNAROCK fortæller også historien om ungdomskulturens udvikling og skiftende musikgenrer fra 1950´erne og frem til i dag. Herunder bl.a. den enorme påvirkning ungdomskulturen har, og har haft, på samfundet.

Se RAGNAROCK undervisningsforløb herunder:

RUNDVISNING PÅ RAGNAROCK

Klassetrin: 7.-10. klasse samt ungdomsuddannelser (STX, HF, HHX, HTX og VUC)
Varighed: 1 time

Møde RAGNAROCK og oplev gennem udstillingen ni temaer ungdomskulturens udvikling fra 1950´erne og frem. Eleverne får viden om, hvordan unge gennem tiden har brugt rock- og popmusik til at råbe op, gøre modstand, drømme sig væk til anden tid og sted, til at blive en del af fællesskaber og til at udforske nye sider af sig selv.

MIG OG MIT IDOL

Klassetrin: 4.-7. klasse
Varighed 2 timer

Arbejd med fandyrkelse med udgangspunkt i egne idoler og bruge udstillingens afsnit om fankultur til at samle inspiration. I museets værksted får eleverne mulighed for selv at udtrykke, hvad fans og idoler er for dem. I tilknytning til forløbet på museet kan klassen arbejde videre med fankultur, idoler, idoldyrkelse og fanfiktion.

UPCOMING FOR GRUNDSKOLE

Klassetrin: 8.-10. klasse.
Varighed: 2,5 time.

Arbejd med billedanalyse, digtanalyse, nyhedskriterier samt egenproduktion af pladecover, storyboards, pressemeddelelse, interview, Facebook-sider, reklamer etc. Eleverne får mulighed for at opnå kompetencer indenfor IT og medier i forhold til deres egen rolle som kritisk undersøger, analyserende modtager, målrettet og kreativ producent samt som ansvarlig deltager.

DANSK UNGDOMSKULTUR I 1950´ERNE

Klassetrin: 7.-10. klasse
Varighed: 1.5 time.

Mød ungdomskulturen, som opstår i 1950’erne. Med efterkrigstidens økonomiske opsving får de unge flere penge mellem hænderne, mere fritid og flere muligheder, og som noget nyt defineres de unge som en samlet forbrugergruppe. De unge træder frem på scenen som en selvbevidst samfunds- og forbrugergruppe og blandt andet gennem dans, musik og andre holdninger lægger de afstand til forældregenerationen og det etablerede samfund.

UPCOMING FOR UNGDOMSUDDANNELSE

Klassetrin: 1. årgang på STX, HF, HHX, HTX
Varighed: 2,5 time.

Dette forløb er en faglig forlængelse af RAGNAROCKs interaktive spil ’Upcoming’, hvor eleverne skal dyste om at få succes med deres fiktive band. I forløbet skal eleverne vælge to opgaver indenfor kategorierne ART, FILM, SOUND og TEXT, som de i grupper skal løse efter særlige faglige krav.

DANSK UNGDOMSKULTUR I EN IDEOLOGISK KAMPTID

Klassetrin: STX, HF, HHX, HTX og VUC
Varighed: 1.5 time

Eleverne arbejder med unges identitetsdannelse, socialisation, begivenheder, kulturelle fænomener og generationsforhold i 1950‘ernes danske samfund men med et tydeligt transnationalt perspektiv. Vi ser på, hvordan 1950‘ernes unge blev påvirket af samtidens økonomiske og kulturelle processer, men også hvordan 1950‘ernes unge selv var centrale aktører, som påvirkede samfundet.

LÆRERINFO

Besøgende skoleklasser, ungdomsuddannelser i forbindelse med undervisning (inkl. produktionsskoler) og daginstitutioner og deres lærer(-e)/pædagoger har gratis entré til RAGNAROCK. I skal blot meddele i billetsalget, når I ankommer til museet, at I kommer fra en skole, samt hvor mange elever og lærere I er. Dette vil blive registreret, således at I indgår i museets besøgsstatistik.

OBS:
I henhold til aftale mellem Roskilde Kommune og ROMU tilbydes folkeskoler i Roskilde Kommune gratis undervisning tirsdag, onsdag og torsdag kl. 9-14 på ROMUs besøgssteder Roskilde Museum, Domkirkemuseet, Lützhøfts Købmandsgård og RAGNAROCK.

I henhold til aftale mellem Lejre Kommune og ROMU tilbydes folkeskoler i Lejre Kommune gratis undervisning tirsdag, onsdag og torsdag kl. 9-14, på ROMUs besøgssteder Roskilde Museum, Domkirkemuseet, Lützhøfts Købmandsgård og RAGNAROCK.