RAGNAROCK Logo

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

UDSKÆLDT OG FORGUDET - NU SKAL SOUNDBOKS PÅ MUSEUM

Af Lene Steinbeck

På få år har den opnået kultstatus på festivaler, er blevet en international succes og har forstyrret nattefreden fra Skagen til Islands Brygge. Nu skal SOUNDBOKS med i en særudstilling på RAGNAROCK – om Roskilde Festival, hvor det hele begyndte.

TEKNIK. Mikkel Hjortshøj Thomsen (th) fortæller Jakob Caspersen om indmaden i SOUNDBOKS, der med tiden er blevet markant mere avanceret. Reservedelene bliver også pakket i bilen og taget med til udstillingen på RAGNAROCK.

Det er både gensynsglæde og et nostalgisk trip. Mikkel Hjortshøj Thomsen lader blikket og fingrene glide hen over syv udviklingsstadier af SOUNDBOKS. Højttaleren, der har revolutioneret fest, lyd og musik, og som nu er på vej på museum.

Mikkel Hjortshøj Thomsen sætter sig på hug ved den sidste i rækken.

– Jeg har jo muligvis selv været med til at samle den her for fem år siden, siger han, griber en skruemaskine og begynder nænsomt at skille den ad for at kigge ind i den.

Den er en af de tidligste modeller, lavet i en garage i Hørsholm i 2015.

Mikkel Hjortshøj Thomsen er ansvarlig for kommunikation i firmaet SOUNDBOKS, og i dag skal han overdrage en af de allerførste SOUNDBOKS-modeller til RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur

Trods sin unge alder på kun omkring 5 år skal SOUNDBOKS nemlig på museum. Den skal være med i en særudstilling om Roskilde Festival, som åbner på RAGNAROCK i begyndelsen af 2021. Som en del af den nyere festivalhistorie har SOUNDBOKS ifølge museumsinspektør Jakob Caspersen haft temmelig stor indflydelse på en helt særlig del af festivalens udvikling: Warm up dagene i campingområdet.

På væggen hos SOUNDBOKS står der ”BREAK THROUGH THE NOISE”, og det er lige, hvad højttaleren har gjort. Den har erstattet campingpladsens ghettoblastere og akustiske guitarer med en lyd, der straks starter og dikterer festen. Og derfor har den også på få år været med til at skrue op for musikken og ændre kulturen og stemningen på campingområdet.

– SOUNDBOKS har været med til at skabe den Roskilde Festival, vi kender i dag. Den har været med til at skabe en helt ny festivalkultur, hvor publikum selv bestemmer musikken. Højtaleren har virkelig været en drivkraft til at gøre warm up dagene til en lige så stor del af festivalen som koncertdagene, siger Jakob Caspersen.

Født til festival

Historien om SOUNDBOKS hænger da også uløseligt sammen med Roskilde Festival. Ideen opstod hos de tre stiftere kort tid før Roskilde Festival 2015. Faktisk så kort tid, at de kun havde tre uger til at imødekomme de 400 bestillinger, de havde fået ind på forhånd.

Mikkel Hjortshøj Thomsen har været med stort set fra begyndelsen. Også de tre intense uger op til SOUNDBOKS’ første festival, hvor der blev arbejdet i døgndrift for at få alle højttalerne klar til Roskilde Festival. Det lykkedes – og blev straks en succes. SOUNDBOKS-fyrene stod den første morgen op til en kø på omkring 70 ventende festivalgængere. De ville også have en SOUNDBOKS.

Siden er produktionen vokset ud af garagen i Hørsholm og blevet professionaliseret. Omkring 100.000 SOUNDBOKS-højttalere har forladt fabrikken. Mikkel Hjortshøj Thomsen vurderer, at 1/3 af dem er solgt i Danmark, og at omkring hver fjerde camp på Roskilde Festival holder deres egen fest med en SOUNDBOKS.

Udover at eksportere ’the orange feeling’ til blandt andet USA og Tyskland, er SOUNDBOKS også rykket udenfor hegnet. Og selv om årets Roskilde Festival blev aflyst, har den på ingen måde haft en stille sommer.

Fra Islands Brygge til Hjørring har den hevet festerne ud af corona-ramte diskoteker til de lune sommernætter. Rullende natklubstemning har fået naboer til at klage på stribe, og SOUNDBOKS-gutterne har flere gange måtte opfordret folk til at bruge højttaleren med omtanke.

LYD. SOUNDBOKS Premium, der er en af de tidlige modeller, bliver en del af RAGNAROCK’s særudstilling om Roskilde Festival.

Lyden på museum

Elsket eller hadet – i virkeligheden har kunderne bare udnyttet SOUNDBOKS’ potentiale fuldt ud. Den er skabt til at feste, og det er det, der gør den interessant for museet RAGNAROCK.

Boksen, der kan spille højt og længe, har været med til at gøre opvarmningsdagene i campingområdet til en integreret del af festivaloplevelsen. Roskilde Festival har i den grad omfavnet SOUNDBOKS, og derfor kan man heller ikke komme uden om den, når historien om festivalen skal fortælles.

Derfor skal en tidlig model af SOUNDBOKS sammen med en række reservedele officielt overdrages som museumsgenstand til ROMU.

– Det betyder, at vi ophøjer SOUNDBOKS til bevaringsværdig kulturhistorie. Det vil i princippet sige, at vi skal bevare den til evig tid og derfor passe lige så godt på den, som Nationalmuseet fx passer på Solvognen, fortæller Jakob Caspersen.

Koblingen får Mikkel Hjortshøj Thomsen til at trække på smilebåndet, da han skriver under på, at genstandene overdrages til RAGNAROCK og må bruges i udstillingsøjemed.

– Det er fuldstændig surrealistisk. Vi lavede den på instant coffee og toast, da vi var 19-20 år, griner han.

– Det er mega syret og mega fedt, at det skulle være kulturarv.

Særudstillingen om Roskilde Festival åbner på RAGNAROCK i begyndelsen af 2021. Den er fortællingen om et halvt århundrede med Roskilde Festival. I 2021 er det nemlig 50 år siden den første festival, og samtidig afholdes den 50. festival næste sommer.

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

Historien bag musikken: Jesper Binzer

I ægteskabstermer fejrer de rubinbryllup. 40 år med kradsende kriser, langt hår og kreative processer i mange forskellige tempi. 2024 er et jubilæumsår for D-A-D, der er gamle nok til at være kommet på museum. Jesper Binzer fortæller om at finde sig til rette med nostalgien, selv om man er ramt af fremtids-tourette.

Læs mere »

Historien bag musikken: Johnny Reimar

Dukker der en tyrolerhat eller en smølf op på nethinden, når man tænker på Johnny Reimar, så er det ikke et forkert billede. Men det er langt fra hele historien om en af dansk musiks helt store stjerner. Johnny Reimar har produceret musik for nogle af de største danske navne, solgt millioner af plader og boet på hotel med Rolling Stones.

Læs mere »

Historien bag musikken: Anne Dorte Michelsen & Maria Bramsen

Den ene drømte om at lave en soloplade og leve af musikken. Den anden tog til audition for at fordrive tiden med et eller andet, mens hun fandt ud af, hvad hun ville. Drømmene og ambitionerne var vidt forskellige, men Anne Dorte Michelsen og Maria Bramsen fandt sammen og skabte nogle af 80’ernes og 90’ernes allerstørste hits.

Læs mere »

Historien bag musikken: Søs Fenger

Egentlig troede hun, at hun skulle være fotograf. Men så tumlede Søs Fenger op på en scene og ind i en karriere som sangerinde. Hun var 21 og ville prøve det hele! Siden er kanterne slebet lidt til, og gennem 40 år har Søs Fenger fundet sin stil og troen på, at hun har noget at tilbyde.

Læs mere »

Historien bag musikken: Peter Sommer

Han har spillet på stort set alle de scener, han har kunnet drømme om. Men faktisk har det aldrig været den ambition, der har drevet sanger og sangskriver Peter Sommer. Hverken det at stå på en scene eller at drive det til noget mere. Alligevel kom karrieren buldrende. Han har det godt, har fundet sin hylde, og hvis man kan høre en længsel og en sorg i hans sange, så er det nok nærmest sorgen over mangel på ambition.

Læs mere »

Vinterferie

I uge 7 + 8 er der skruet maks op på volumenknappen, når hele RAGNAROCK vibrerer med vinterferie aktiviteter.

Læs mere »

FRA RADIO LUXEMBOURG TIL TIKTOK: NY SPOTUDSTILLING LUKKER DEN MUSIKALSKE GENERATIONSKLØFT MELLEM UNGE OG DERES FORÆLDRE

Unges musik har alle dage været en torn i øjet på deres forældre. I en ny udstilling undersøger Danmarks rockmuseum, RAGNAROCK, unges lyttekultur. For hvordan opdager unge musik i en verden, hvor teknologi og platforme er i konstant forandring? Måske er de slet ikke så forskellige fra deres forældre og bedsteforældre. Måske ville Beatles også have været kæmpestore på TikTok.

Læs mere »
X