MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

FRA JAMAICA TIL SOUNDBOKS

Af Asger Husted Nielsen

Læsetid: 3 min.

Dunk dunk dunk. Baslyden fra transportable musikanlæg har holdt mange danskere vågne denne sommer. Mens lydsystemerne er relativt nye på vores breddegrader, så skal vi tilbage til 1950’ernes Jamaica for at finde deres historie. Det er fortællingen om en gør-det-selv kultur, der har haft en enorm indflydelse på moderne populærmusik og festkultur.

BAS. De tidlige jamaicanske lydanlæg fra 1950’erne var ikke blot forløbere de både elskede og forhadte Soundbokse. De var med til at starte en helt ny musikkultur. Her ses Mutt & Jeff’s Sound System, der var aktivt i slutningen af 1950’erne. Foto: Ukendt. Creative Commons.

Nød lærer nøgen kvinde at spinde. I 1950’erne var jazz- og blueskoncerter populære i Jamaicas hovedstad, Kingston. Men entréen var alt for høj til den afrikansk-jamaicanske arbejderklasse. Det gav en stor efterspørgsel på musik til en billig penge. For når man ikke kunne komme med til de riges fest, så måtte man skabe sin egen. Derfor opstod der en gør-det-selv kultur, hvor man byggede sine egne, let flytbare musikanlæg: Sound Systems.

Tom the Great Sebastian

Det krævede stor viden og teknisk kunnen at lave et Sound System i 1950’ernes Jamaica. Det havde Hedley Jones. Under Anden Verdenskrig blev han uddannet som radaringeniør i det britiske luftvåben. Tilbage i Kingston brugte han de erfaringer til bl.a. at bygge elektriske guitarer og forstærkere.

Som musiker ærgrede han sig over tidens dårlige PA-anlæg. De store lydanlæg var kun lavet til at gengive stemmer, og derfor lød det dårligt, når man spillede plader på dem.

I 1950 hjalp han den lokale DJ Tom Wong med at bygge hvad der ofte regnes som det første Sound System: Tom the Great Sebastian. Ordet ’Sound System’ dækkede ikke kun selve musikanlægget, men beskrev hele det kollektive hold af lydteknikere og DJ’s, som fik musikken til at spille.

 

 

 

 

Duke Reids Trojan og King Edward’s Giant

Hedley Jones hjalp også andre Dj’s med at bygge Sound Systems. Snart kom Coxsone Dodd’s Downbeat, King Edward’s Giant og Duke Reid’s Trojan også på banen.

Lydsystemerne spillede op til dans i tomme lagerhaller eller på gadehjørner for byens festglade publikum. Ligesom på Roskilde Festival i dag, var der også dengang konkurrencer mellem hvem der havde det største, flotteste og mest højt spillende anlæg – et sound clash. Her konkurrerede man om hvem der kunne skabe den største fest. Til tider kom det ligefrem til slagsmål og sabotagehandlinger mellem de konkurrerende grupper.

Sound Systems var blevet måden man hørte musik på i Jamaica. Derfor begyndte musikere og producere også at lave musik, der lød godt på de store anlæg. Og hvis der er noget som kan overdøve din nabos musikanlæg, så er det hvis du kan spille et hit med tung, tung bas.

I 1970’erne bevægede musikken sig fra at ville imitere en live-lyd til at blive sin egen. Nu forsøgte man ikke længere at gengive stemningen fra de eksklusive jazzklubber. Man skabte sit eget udtryk. Mixerpulten blev det vigtigste instrument i den nye genre, Dub. Her mixede producere som King Tubby og Lee ”Scratch” Perry forskellige plader sammen, og gave numrene karakter med psykedeliske ekkoeffekter. Og bas. Masser af bas, der blev blæst ud på de store anlæg.

Det er et skifte, der stadig kan høres på meget moderne populærmusik.

REMIX. Sådan kan det se ud når man mixer dub i stil med den jamaicanske DJ King Tubby. Mixerpulten bliver et instrument i sin egen ret.

Soundboks

I 1970’erne og 1980’erne emigrerede mange jamaicanere til bl.a. London og New York. Her medbragte de Sound System-kulturen, og Dub’en, der igen blev mixet med andre genrer. Det fik en stor betydning for skabelsen af både Hip-hop og EDM – Electronic Dance Musik. Begge er genrer, der blev dyrket på gaden og i tomme haller, ofte på store Sound Systems.

I Danmark var det navnlig på de store festivaler – især Roskilde Festival og Distortion – at mobile lydsystemer blev synlige og hørbare. Op gennem 2000’erne gik mobile, batteridrevne gør-det-selv lydsystemer fra at være et særsyn til at være allestedsnærværende mellem telte og hvide pavilloner.

Med den første Soundboks fra 2015 tog systemerne endnu et spring. Det blev nu muligt for folk uden synderlig teknisk indsigt at anskaffe et godt, stabilt anlæg der kunne spille højt og længe. Og selvfølgelig med masser af bas.

I 1950’erne kunne mange jamaicanske unge ikke komme på klub eller koncert og høre musik. 70 år senere står mange danske unge i den samme situation. Som det mest naturlige tager de en Soundboks under armen, og rykker festen udenfor.

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

(Dansk) NIKOLAJ PEYK: SKØNHEDEN I DET RÅ!

(Dansk) DETALJEN. Vi dykker ned i RAGNAROCKs udstillinger og sætter spot på en detalje herfra. Som tidligere besøger vi installationen Min top tre, hvor RAGNAROCK har bedt en række kunstnere og musikelskere om at udvælge deres tre danske favoritsange. Nikolaj Peyks er en af dansk hip hops pionerer. Hans favoritter går fra Gasolin’ over Magtens Korridorer til Shaka Loveless’ Tomgang. Her får du et uddrag.

Læs mere »

(Dansk) RAGNAROCK ÅBNER NY SÆRUDSTILLING OM ROSKILDE FESTIVAL GENNEM 50 ÅR

(Dansk) Roskilde Festival er en af verdens største, ældste og mest anerkendte festivaler og har igennem sin nu 50 år lange levetid altid været forbundet med udvikling, ungdomskultur og musikalsk nysgerrighed. Et magisk og mytisk sted, der for generationer af unge har skabt og stadig skaber det stof, som drømme og fælleskab er gjort af. Nu åbner museet RAGNAROCK en omfattende og spektakulær særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”, der kan opleves fra den 5. februar 2021.

Læs mere »

(Dansk) ​GASOLIN’ GÅR STADIG RENT IND – KUN ÉN MÅNED TILBAGE PÅ RAGNAROCK

(Dansk) RAGNAROCKs særudstilling ”Så kom med mig – Gasolin’ 1969-78” har i mere end et år sendt de besøgende dybt ind i Gasolin’s univers – og for mange af dem mindst lige så dybt ind i deres egen ungdomstid. Nu er det ved at være sidste chance for at (gen)opleve Gasolin’s verden i udstillingen på Rabalderstræde. Sidste åbningsdag er søndag den 6. december.

Læs mere »

(Dansk) BUNDESEN SKABTE MED SHU-BI-DUA EN RØD TRÅD I DANSKHEDEN

(Dansk) FOLKESJÆL. Som få andre havde Michael Bundsen evnen til sammen med bandet Shu-bi-dua at afspejle og beskrive det liv, som rigtig mange helt almindelige mennesker i Danmark oplevede fra 1973 til 2011. Museumsdirektør Morten Thomsen Højsgaard skriver om den betydning og de budskaber, Shu-bi-dua har haft.

Læs mere »

A wop baba loo bop a wop bam boom!

Præmier, gode historier og quiz i indbakken hver anden uge.

X