MUSEUM FOR POP, ROCK AND YOUTH CULTURE

COVID-19 FORHOLDSREGLER I FORBINDELSE MED UNDERVISNING PÅ ROMU:

Vi følger myndighedernes retningslinjer for forebyggelse af smittespredning. Vi opfordrer til, at lærere og elever vasker/spritter hænder før og efter undervisning på museet. Museets formidlere har håndsprit med rundt på museet. Derudover følger vi retningslinjerne om at holde 2 meters afstand mellem museets formidler og eleverne.

Der kan være en gruppe ad gangen i udstillingerne. Hvis I ønsker at booke et undervisningsforløb eller selv ønsker at inddrage museets udstillinger i undervisningen skal I henvende jer til museets bookingafdeling tlf. 51 70 70 71. Besøger I selv museet i forbindelse med undervisningen er det lærerens ansvar at sikre, at eleverne overholder retningslinjer for god hygiejne og holder afstand til museets øvrige gæster.

Undervisningsforløbene kan være tilpasset, så de lever op til forholdsreglerne.

AL UNDERVISNING SKAL BOOKES PÅ FORHÅND – BOOKINGINFO FINDES UNDER DET ØNSKEDE FORLØB

The story of youth generations that confidently and visually create the future. A vibrant and challenging youth who set the agenda and who communicate globally across geographical and social boundaries through music.

Planlægger du et besøg på RAGNAROCK med din klasse?

Så kontakt vores booking og bestil et forløb på: Planning a visit with your class?

Please contact our Booking department  for more info and to ensure you get the most out of your trip:

+45 51 70 70 71
MON-FRI 09:00 - 15:00
Rabalderstræde 16, 4000 Roskilde

LÆRERINFO

Besøgende skoleklasser og ungdomsuddannelser i forbindelse med undervisning (inkl. produktionsskoler), samt daginstitutioner med deres lærer/pædagog har gratis adgang til RAGNAROCK, når de kommer på hverdage og som led i klasseundervisning.

Alle skoler der ønsker gratis adgang, skal kontakte bookingen ell. RAGNAROCK inden besøg, og forhøre sig om ledige tidspunkter. Kommer klasser/grupper uanmeldt, kan I blive bedt om at vente, til der er plads i udstillingen.

Det er i GASOLIN’ særudstillingsperioden frem til 31.7.20 kun muligt at spise madpakker på museet, hvis skoleværkstedet er ledigt.

I henhold til aftale mellem Roskilde Kommune og ROMU tilbydes folkeskoler i Roskilde Kommune gratis undervisning på hverdage kl. 9-14 på ROMUs besøgssteder Roskilde Museum, Domkirkemuseet, Lützhøfts Købmandsgård og RAGNAROCK.

I henhold til aftale mellem Lejre Kommune og ROMU tilbydes folkeskoler i Lejre Kommune gratis undervisning på hverdage kl. 9-14, på ROMUs besøgssteder Roskilde Museum, Domkirkemuseet, Lützhøfts Købmandsgård og RAGNAROCK.

I henhold til aftale mellem Frederikssund Kommune og ROMU tilbydes folkeskoler i Frederikssund Kommune gratis undervisning på hverdage kl. 9-14, på ROMUs besøgssteder Roskilde Museum, Lejre Museum, RAGNAROCK, Tadre Mølle, Domkirkemuseet og Lützhøfts Købmandsgård. For andre skoler, ungdomsuddannelser eller tidspunkter se venligst pris under hvert forløb.

OUR THEMES

GASOLIN´ - MIG OG MIT IDOL

Klassetrin: 4.-7.
Varighed 2 timer

Om fankultur og idoldyrkelse. I forbindelse med museets særudstilling om Gasolin' sætter vi fokus på, hvad Gasolin' betød for deres fans. Eleverne skal arbejde med fandyrkelse med udgangspunkt i deres egne idoler og bruge særudstillingen om Gasolin' til at samle inspiration. I museets værksted får eleverne mulighed for selv at udtrykke, hvad fans og idoler er for dem.

FORLØBET TILBYDES I PERIODEN 19. SEPTEMBER 2019 - 15. DECEMBER 2020

GASOLIN´- HVAD GØR VI NU, LILLE DU?

Klassetrin: 7.-9.
Varighed: 1.5 time

I forløbet undersøger vi, hvad Gasolin betød for de mange unge, som lyttede til Gasolin, spejlede sig i musikken og bandets medlemmer og formede deres identitet. Gasolin favnede bredt og har med tekster som ”Kvinde min”, ”Rabalderstræde”, ”Masser af succes” og ”Hvad gør vi nu lille du” skabt hits om kærlighed, drømme, håb og nedture.

FORLØBET TILBYDES I PERIODEN 17. SEPTEMBER 2019 - 15. DECEMBER 2020

RAP: KREATIV MED ORD

ONLINE FORLØB
Klassetrin: 7.-10.
Varighed 6-10 lektioner

RAP: KREATIV MED ORD
ONLINE

...er et forløb, der vil sætte det danskfaglige i nye rammer og inspirere til, at det som kan virke tørt og kedeligt faktisk kan være en leg, underholdende og brugbart. Igennem fem øvelser med tilhørende videoer vil RAGNAROCKs helt egen MC Caffe inspirere eleverne til at rappe og skrive deres egen rapsang. Eleverne vil arbejde med redskaber fra danskfaget, som er helt essentielle for at lave en god rap. Eleverne skal arbejde med rappen som udtryksform. De skal gennem de fem øvelser blive fortrolige med rappens opbygning – rim, billedsprog og flow (rytme).

Gasolin_kampagne_Webbanner_desktop

SKOLERUNDVISNING GASOLIN'


Klassetrin: 7.-10.
Varighed: 1 time


Tag med på en rejse tilbage til Christianshavn i sensommeren 1969, hvor Villy, Søren, Franz og Kim startede som fire slumstormere fra Sofiegården, og endte med sammen, at udgøre Danmarks største rockband. På turen rundt i udstillingen får du historien om, hvordan de ambitiøse og hårdtarbejdende Gassere mødte hinanden, og kæmpede sammen for at nå til tops. Bandet eksisterede knap et årti, men til trods for dets korte levetid, synger både gamle såvel som unge stadig med på deres sange, den dag i dag.

RAP: KREATIV MED ORD


Klassetrin: 7.-10 samt ungdomsuddannelser (STX, HF, HHX, HTX OG VUC)
Varighed: 2 timer

Rappen har påvirket unges måde at udtrykke sig på - den er hurtigt, improviserende, legende og spontant. Dog kan det dansk-faglige for nogle i denne gruppe virke fjernt og abstrakt. Rap: Kreativ med ord er et forløb, der vil sætte det danskfaglige i nye rammer og inspirere til, at det som kan virke tørt og kedeligt på skolen, faktisk kan være en leg, underholdende og brugbart.

STJERNEDRØMME FOR GRUNDSKOLEN


Klassetrin: 8.-10.
Varighed: 2,5 time

I skal arbejde med billedanalyse, digtanalyse, nyhedskriterier samt egenproduktion af pladecover, storyboards, pressemeddelelse, interview, Facebook-sider, reklamer etc. Eleverne får mulighed for at opnå kompetencer indenfor IT og medier i forhold til deres egen rolle som kritisk undersøger, analyserende modtager, målrettet og kreativ producent samt som ansvarlig deltager.

STJERNEDRØMME FOR UNGDOMSUDDANNELSE


Klassetrin: 1. årgang på STX, HF, HHX, HTX
Varighed: 2,5 time

Dette forløb er en faglig forlængelse af RAGNAROCKs interaktive spil ’Upcoming’, hvor eleverne skal dyste om at få succes med deres fiktive band. I forløbet skal eleverne vælge to opgaver indenfor kategorierne ART, FILM, SOUND og TEXT, som de i grupper skal løse efter særlige faglige krav.

RUNDVISNING PÅ RAGNAROCK

KAN IKKE BOOKES PT.
Klassetrin: 7.-10. samt ungdomsuddannelser (STX, HF, HHX, HTX og VUC).
Varighed: 1 time

Mød RAGNAROCK og oplev gennem udstillingen ni temaer ungdomskulturens udvikling fra 1950´erne og frem. Eleverne får viden om, hvordan unge gennem tiden har brugt rock- og popmusik til at råbe op, gøre modstand, drømme sig væk til anden tid og sted, til at blive en del af fællesskaber og til at udforske nye sider af sig selv.

UNGDOMSKULTUR OG UNGDOMSOPRØR I 1960´ERNE

KAN IKKE BOOKES PT.
Klassetrin: 7.-9.
Varighed: 1.5 time

Der sker noget med ungdomskulturen efter 2. Verdenskrig! I 1960´erne får den fuld skrue med en højrøstet ungdom, der vender ryggen til forældregenerationen og skaber nye og egne veje. I dette forløb får eleverne indblik i ungdomsskælvet, der til lyden af ny musik i 1960’erne, sender oprørsbølger gennem samfundet

DANSK UNGDOMSKULTUR I EN IDEOLOGISK KAMPTID

KAN IKKE BOOKES PT.
Klassetrin: STX, HF, HHX, HTX og VUC Varighed:
1.5 time

Eleverne arbejder med unges identitetsdannelse, socialisation, begivenheder, kulturelle fænomener og generationsforhold i 1950‘ernes danske samfund men med et tydeligt transnationalt perspektiv. Vi ser på, hvordan 1950‘ernes unge blev påvirket af samtidens økonomiske og kulturelle processer, men også hvordan 1950‘ernes unge selv var centrale aktører, som påvirkede samfundet.

A wop baba loo bop a wop bam boom!

Præmier, gode historier og quiz i indbakken hver anden uge.