GASOLIN´

MIG OG MIT IDOL

RAGNAROCK

UNDERVISNING

COVID-19 FORHOLDSREGLER I FORBINDELSE MED UNDERVISNING PÅ ROMU:

Vi glæder os til, vi igen kan tilbyde museumsundervisning på ROMU. For at forhindre smittespredning tilbydes kun enkelte forløb, der i juni måned vil fungere som testforløb.

Der kan være en gruppe ad gangen i udstillingerne. Hvis I ønsker at booke et undervisningsforløb på Ragnarock eller selv ønsker at inddrage museet i undervisningen skal I henvende jer til museets bookingafdeling tlf. 51 70 70 71. Besøger I selv Ragnarock i forbindelse med undervisningen er det lærerens ansvar at sikre, at eleverne overholder retningslinjer for god hygiejne og holder afstand.

Bemærk: Eleverne skal selv medbringe penalhus med blyant, Saks, tusch eller farveblyanter. En del af forløbet foregår udendørs, så husk tøj efter vejret.

Vi følger myndighedernes retningslinjer for forebyggelse af smittespredning. Vi opfordrer til at lærere og elever vasker/spritter hænder før og efter undervisning på museet. Museets formidlere har håndsprit med rundt på museet. Derudover følger vi retningslinjerne om at holde 1 meters afstand mellem elever og lærere samt 2 meters afstand til museets formidler.

AL UNDERVISNING SKAL BOOKES PÅ FORHÅND – BOOKINGINFO FINDES UNDER DET ØNSKEDE FORLØB

OM

UNDERVISNINGSFORLØBET

Kom tæt på GASOLIN, et af Danmarks største rockbands, der med en lige blanding af energi, frihed og flabet rå attitude bragede gennem lydmuren og satte lyd på 1970´ernes Danmark. 

Pop- og rockkulturen giver fans et frirum til at dyrke sig selv. Fankulturen viser musikkens betydning for modtageren, hvor idolerne er forbilleder, som man kan spejle sig i. Sammen med andre fans opstår et fællesskab og et rum, hvor man har mulighed for at afprøve forskellige roller og identiteter. I dette forløb sætter vi fokus på fankultur og dyrkelse af idoler, og hvordan man kreativt kan udtrykke sit ‘fandom’.

Eleverne skal arbejde med fandyrkelse med udgangspunkt i deres egne idoler og bruge særudstillingen om Gasolin’ til at samle inspiration. I museets værksted får eleverne mulighed for selv at udtrykke, hvad fans og idoler er for dem. I tilknytning til forløbet på museet kan klassen arbejde videre med fankultur, idoler, idoldyrkelse, fanart og fanfiktion.

BOOK FORLØB PÅ

+45 51 70 70 71
eller via formularen herunder.
Hvis du ringer, hav da gerne samme informationer klar, som forefindes i formularen.

Forløbet kan bookes i perioden fra 19. september 2019 til 27. juni 2020. 

Varighed: 2 timer

Pris: 900DKK. Gratis for folkeskoler i Roskilde, Lejre og Frederikssund Kommune jf. aftale om gratis undervisning.  

Praktisk:

Hvis I ønsker, at gå rundt i museets udstilling på egen hånd efter besøget og det er uden for museets almindelige åbningstid, skal det aftales med museet, når du booker forløbet.

INSPIRATION

MUSEETS UNDERVISNINGSFORLØB

RAP: KREATIV MED ORD

KLASSETRIN: 7.-10. KLASSETRIN SAMT UNGDOMSUDDANNELSER (STX, HF, HHX, HTX OG VUC)
Varighed: 2 timer.

Ungdomskultur og rap hænger uløseligt sammen. Rappen har påvirket unges måde at udtrykke sig på. Det er hurtigt, improviserende, legende og spontant. Dog kan det dansk-faglige for nogle i denne gruppe virke fjernt og abstrakt. Rap: Kreativ med ord er et forløb, der vil sætte det danskfaglige i nye rammer og inspirere til, at det som kan virke tørt og kedeligt på skolen, faktisk kan være en leg, underholdende og brugbart.

Læs Mere »

RUNDVISNING PÅ RAGNAROCK

Klassetrin: 7.-10. klasse samt ungdomsuddannelser (STX, HF, HHX, HTX og VUC)
Varighed: 1 time

Møde RAGNAROCK og oplev gennem udstillingen ni temaer ungdomskulturens udvikling fra 1950´erne og frem. Eleverne får viden om, hvordan unge gennem tiden har brugt rock- og popmusik til at råbe op, gøre modstand, drømme sig væk til anden tid og sted, til at blive en del af fællesskaber og til at udforske nye sider af sig selv.

Læs Mere »

STJERNEDRØMME FOR UNGDOMSUDDANNELSER

Klassetrin: 1. årgang på STX, HF, HHX, HTX
Varighed: 2,5 time.

Dette forløb er en faglig forlængelse af RAGNAROCKs interaktive spil ’Upcoming’, hvor eleverne skal dyste om at få succes med deres fiktive band. I forløbet skal eleverne vælge to opgaver indenfor kategorierne ART, FILM, SOUND og TEXT, som de i grupper skal løse efter særlige faglige krav.

I skal arbejde med billedanalyse, digtanalyse, nyhedskriterier samt egenproduktion af pladecover, storyboards, pressemeddelelse, interview, Facebook-sider, reklamer etc. Eleverne får mulighed for at opnå kompetencer indenfor IT og medier i forhold til deres egen rolle som kritisk undersøger, analyserende modtager, målrettet og kreativ producent samt som ansvarlig deltager.

Læs Mere »

A wop baba loo bop a wop bam boom!

Gode historier, quiz og præmier i indbakken hver anden uge.