GASOLIN´

HVAD GØR VI NU,
LILLE DU?

RAGNAROCK

UNDERVISNING

COVID-19 FORHOLDSREGLER I FORBINDELSE MED UNDERVISNING PÅ ROMU:

Vi glæder os til, vi igen kan tilbyde museumsundervisning på ROMU. For at forhindre smittespredning tilbydes kun enkelte forløb, der i juni måned vil fungere som testforløb.

Der kan være en gruppe ad gangen i udstillingerne. Hvis I ønsker at booke et undervisningsforløb på Ragnarock eller selv ønsker at inddrage museet i undervisningen skal I henvende jer til museets bookingafdeling tlf. 51 70 70 71. Besøger I selv Ragnarock i forbindelse med undervisningen er det lærerens ansvar at sikre, at eleverne overholder retningslinjer for god hygiejne og holder afstand.

Bemærk: Eleverne skal selv medbringe penalhus med blyant, Saks, tusch eller farveblyanter. En del af forløbet foregår udendørs, så husk tøj efter vejret.

Vi følger myndighedernes retningslinjer for forebyggelse af smittespredning. Vi opfordrer til at lærere og elever vasker/spritter hænder før og efter undervisning på museet. Museets formidlere har håndsprit med rundt på museet. Derudover følger vi retningslinjerne om at holde 1 meters afstand mellem elever og lærere samt 2 meters afstand til museets formidler.

AL UNDERVISNING SKAL BOOKES PÅ FORHÅND – BOOKINGINFO FINDES UNDER DET ØNSKEDE FORLØB

OM

UNDERVISNINGSFORLØBET

Gasolin’ er historien om et dansk rockband, som går hele vejen fra undergrund til berømmelse, og som bliver sin generations største idoler. I deres samtid kunne Gasolin’ samle det meste af en ungdomsgeneration, som i 1970’erne ellers begyndte at stikke af i mange forskellige retninger.

Gasolin’ gik på tværs af skel og interesser og samlede bredt og blev lyden af ungdom, forstået som attitude, holdninger, fest og farver, og Gasolin’ har været der lige siden. Fra tid til anden får bandet en revival, som et band, der til stadighed har vist sig at være aktuel for de unge.

I forløbet undersøger vi, hvad Gasolin’ betød for de mange unge, som lyttede til Gasolin’, spejlede sig i musikken og bandets medlemmer og formede deres identitet. Gasolin’ favnede bredt og har med tekster som ”Kvinde Min”, ”Rabalderstræde”, ”Masser af Succes” og ”Hvad Gør Vi Nu Lille Du” skabt hits om kærlighed, drømme, håb og nedture. I mange af bandets tekster får vi et glimt af Danmark i 1970’erne.

Igennem Gasolin’s tekster undersøger vi det samfund, som bandet var en del af, men vi reflekterer også over, om Gasolin’s tekster stadig er relevante.

BOOK FORLØB PÅ

+45 51 70 70 71
eller via formularen herunder.
Vil du booke via telefon, bedes du have samme informationer klar, som kan findes i formularfelterne.

Varighed: 1,5 timer

Pris: 900DKK. Gratis for folkeskoler i Roskilde, Lejre og Frederikssund Kommune jf. aftale om gratis undervisning.

Praktisk:
Hvis I ønsker, at gå rundt i museets udstilling på egen hånd efter besøget og det er uden for museets almindelige åbningstid, skal det aftales med museet, når du booker forløbet.

INSPIRATION

MUSEETS UNDERVISNINGSFORLØB

GASOLIN` – MIG OG MIT IDOL

Klassetrin: 4.-7. klasse
Varighed: 2 timer.

Om fankultur og idoldyrkelse. I forbindelse med museets særudstilling om Gasolin’ sætter vi fokus på, hvad Gasolin’ betød for deres fans. Eleverne skal arbejde med fandyrkelse med udgangspunkt i deres egne idoler og bruge særudstillingen om Gasolin’ til at samle inspiration. I museets værksted får eleverne mulighed for selv at udtrykke, hvad fans og idoler er for dem.

Læs Mere »

STJERNEDRØMME FOR GRUNDSKOLEN

I skal arbejde med billedanalyse, digtanalyse, nyhedskriterier samt egenproduktion af pladecover, storyboards, pressemeddelelse, interview, Facebook-sider, reklamer etc. Eleverne får mulighed for at opnå kompetencer indenfor IT og medier i forhold til deres egen rolle som kritisk undersøger, analyserende modtager, målrettet og kreativ producent samt som ansvarlig deltager.

Læs Mere »

DANSK UNGDOMSKULTUR I EN IDEOLOGISK KAMPTID

Klassetrin: STX, HF, HHX, HTX og VUC
Varighed: 1.5 time

Eleverne arbejder med unges identitetsdannelse, socialisation, begivenheder, kulturelle fænomener og generationsforhold i 1950‘ernes danske samfund men med et tydeligt transnationalt perspektiv. Vi ser på, hvordan 1950‘ernes unge blev påvirket af samtidens økonomiske og kulturelle processer, men også hvordan 1950‘ernes unge selv var centrale aktører, som påvirkede samfundet.

Læs Mere »

OBS.
Forhåndsreservering for almindelige besøg er ikke nødvendigt for andre end institutioner og grupper på over 10 personer

A wop baba loo bop a wop bam boom!

Gode historier, quiz og præmier i indbakken hver anden uge.