Poul martin bonde -
KAshmirs vigtigste bagmand
15.11.2024
Af: Karina Edlund Jensen
Poul Martin Bonde, der stod Kashmir meget nær, tog en del billeder af bandet, da han besøgte dem under deres ophold ved Lake Tahoe. Billederne er en del af udstillingen om ”The Good Life”, der kan opleves på Danmarks rockmuseum, RAGNAROCK.
Pladeselskabsmanden Poul Martin Bonde fylder en stor del af fortællingen om, hvordan Kashmir skaber ‘The Good Life’. Kashmir kommer nemlig til ham med et ekstraordinært krav, før de går i gang. Havde Bonde ikke haft modet til at sige ja, ville det prisvindende album næppe fundet sin form, forklarer Kashmir i spotudstillingen på Danmarks rockmuseum, RAGNAROCK.
Da Kashmir går i gang med ‘The Good Life’, har de mest af alt brug for komplet frihed til at gå i en helt ny musikalsk retning. De har på det tidspunkt allerede udgivet ‘Travelogue’ i 1994 og ‘Cruzential’ i 1996 på Poul Martin Bondes pladeselskab START. Nu er pladeselskabet opkøbt af Sony Danmark, og Kashmir frygter derfor, at det store pladeselskab vil spænde ben for deres nye planer. Så Kashmir spiller højt spil for at få lov til at indspille på egen hånd, fortæller bassist Mads Tunebjerg i videointerviews, som er blevet til i forbindelse med udstillingen:
“Vi får kommunikeret til pladeselskabet, at vi ønsker at gå i gang med processen med at skrive numrene og indspille dem, uden de får lov til at blive delagtiggjort om, hvor vi er henne før væsentligt senere. Vi frygtede, at de ville sige ‘hvor er det gamle Kashmir henne, det gamle lurendrejerske, vanvittige Kashmir? Det her er alt for rent! Vi var forbeholdne, fordi vi ville prøve noget radikalt anderledes,” forklarer Mads Tunebjerg.
Det er en meget anderledes proces, Kashmir beder om. Normalt bliver pladeselskabet, som betaler for studietiden og andre udgifter, løbende orienteret med demoversioner og besøg i studiet. Det vil Kashmir lukke helt ned for.
Til sidst får de tilladelse til den alternative metode fra Poul Martin Bonde.
“Poul Martin var lidt modvillig i forhold til reglerne om, at ingen måtte lytte eller blande sig. Men han havde tillid til, at vi kunne lande den,” siger Mads Tunebjerg.
Med fra starten
Poul Martin Bonde har fulgt bandet lige fra den spæde start. Musikmanden er den første til at tilbyde Kashmir en pladekontrakt baseret på deres demoversioner i 1993, og han producerer selv deres debutalbum i 1994. Bonde kender derfor bandet bedre end nogen anden. At han siger god for den ekstraordinære plan, betyder alt, forklarer trommeslager Asger Techau:
“Vi kan kun være taknemmelige for, at han dér havde overarme af sten. For han har helt sikkert hørt mange klagende sange fra baglandet i pladeselskabet, og der havde han vores ryg. Men shit, et gamble han tog dér! Det var godt, han gjorde det,” lyder det fra trommeslageren.
Kashmir ender med at være 18 måneder om at gøre ‘The Good Life’ færdig fra den allerførste studietid, til albummet udkommer den 17. februar 1999. Til gengæld kan Poul Martin Bonde se sin satsning blive belønnet med storrosende anmeldelser i landets dagblade og seks danske grammy-statuetter.
“Jeg tror, vi gjorde Poul Martin stolt,“ siger Mads Tunebjerg i dag.
Poul Martin Bonde gik i 2020 bort efter et kræftforløb. Kashmir holdt kontakten til ham ved lige, også lang tid efter deres musikalske samarbejde var stoppet:
“Vi bevarede kontakten lige til det sidste. Man kunne altid ringe til Poul Martin og spørge ham til råds. Han var en livslang ven,” konstaterer Asger Techau.
Du blive klogere på Kashmirs tætte relation til Poul Martin Bonde og hans betydning for ‘The Good Life’ i spot-udstillingen ‘The Good Life’ på Danmarks rockmuseum, RAGNAROCK i Roskilde. Her udstilles desuden flere af Poul Martin Bondes privatfotos af bandet.
Læs mere om ‘The Good Life’ her:
- Udstillingen kan opleves frem til forsommeren 2025
- Læs artiklen om Poul Martin Bondes privatfotos der blev en helt særlig del af udstillingen her.
- Læs artiklen om hvordan albummet fik sit navn her.
- I bogen ”Kashmir – The Good Life” kan du dykke endnu dybere i fortællingen om Kashmirs gennembrud. Bogen, som er seneste skud på stammen i serien Danske Albums, er skrevet af musikjournalist Karina Edlund Jensen og kan købes lige her.