UNDERVISNINGSFORLØB

det er jo bar' roskilde

RAGNAROCK

UNDERVISNING

OM
UNDERVISNINGSFORLØBET

”En sommer uden Roskilde Festival er som en vinter uden jul.” Igennem 50 år har Roskilde Festival været et af årets højdepunkter for forskellige tiders ungdomsgenerationer. Her skaber publikum et frirum, hvor unge har festet, skrålet, udfordret og formet deres identitet og skabt nye kulturelle fællesskaber. Roskilde Festival er rammen om et mulighedsrum, hvor deltagerne i en uge kan smide alle hæmninger, lukke dampen ud og udfordre egne og andres grænser. I forløbet går vi på opdagelse i 50 års festivalhistorie med start i ungdomsoprøret i starten af 1970’erne til festivalens fortsatte betydning for unge i dag. Eleverne kommer til at arbejde med fællesskaber, ritualer, identitet og grænser, når de skal udforske og opbygge deres egen festival-identitet.  De kommer også til at diskutere, hvilke normer der er gældende på festivalen og hvor og hvordan sætter man grænsen, så frirummet ikke går tabt.

 

Forløbet understøtter følgende færdighedsmål:

Samfundsfag:

Eleven kan redegøre for sociale grupper og fællesskabers rolle i socialiseringen.

Eleven kan analysere sociale grupper og fællesskabers betydning for socialisering og identitetsdannelse.

Eleven har viden om socialisering og identitetsdannelse.

Historie:

Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt.

Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.

Læringsmål

Eleven kan beskrive, hvordan det enkelte menneske indgår i forskellige grupper og fællesskaber.

Eleven kan give eksempler på, hvordan gruppetilhørsforhold danner grundlaget for det enkelte menneskes normer og værdier.

Eleven kan redegøre for, hvordan mennesket er historieskabende og historieskabte.

Eleven kan identificere kulturelle fællesskaber på Roskilde Festival før og nu.

Eleven kan vurdere ungdomsoprøret og dets betydning for Roskilde Festival

Eleven får kendskab til Roskilde Festivals historiske udvikling og samspil med forskellige subkulturer og ungdomskulturen igennem 50 år.

 

BOOK FORLØB PÅ

+45 51 70 70 71
eller via formularen herunder.
Hvis du ringer, hav da gerne samme informationer klar, som forefindes i formularen.

Varighed: 1,5 time

Klassetrin: 8.-10. klasse

Pris: 900 DKK. Gratis for folkeskoler i Roskilde, Lejre og Frederikssund Kommune jf. aftale om gratis undervisning.  

Emneord: Ungdomskultur, Roskilde Festival, Ungdomsoprør, identitet, sociale roller, socialisering, fællesskaber.

Praktisk:

Hvis I ønsker, at gå rundt i museets udstilling på egen hånd efter besøget og det er uden for museets almindelige åbningstid, skal det aftales med museet, når du booker forløbet.

INSPIRATION
MUSEETS UNDERVISNINGSFORLØB

MIG OG MIT IDOL – HACK IT

Klassetrin: 4.-7. klasse
Varighed: 2 timer.

Eleverne skal arbejde med fandyrkelse med udgangspunkt i deres egne idoler og bruge museets udstilling til at samle inspiration. I forløbet får ele-verne mulighed for selv at udtrykke, hvad fans og idoler er for dem.

Læs Mere »

RAP: KREATIV MED ORD

KLASSETRIN: 7.-10. KLASSETRIN SAMT UNGDOMSUDDANNELSER (STX, HF, HHX, HTX OG VUC)
Varighed: 2 timer.

Ungdomskultur og rap hænger uløseligt sammen. Rappen har påvirket unges måde at udtrykke sig på. Det er hurtigt, improviserende, legende og spontant. Dog kan det dansk-faglige for nogle i denne gruppe virke fjernt og abstrakt. Rap: Kreativ med ord er et forløb, der vil sætte det danskfaglige i nye rammer og inspirere til, at det som kan virke tørt og kedeligt på skolen, faktisk kan være en leg, underholdende og brugbart.[:]

Læs Mere »

RUNDVISNING PÅ RAGNAROCK

Klassetrin: 7.-10. klasse samt ungdomsuddannelser (STX, HF, HHX, HTX og VUC)
Varighed: 1 time

Møde RAGNAROCK og oplev gennem udstillingen ni temaer ungdomskulturens udvikling fra 1950´erne og frem. Eleverne får viden om, hvordan unge gennem tiden har brugt rock- og popmusik til at råbe op, gøre modstand, drømme sig væk til anden tid og sted, til at blive en del af fællesskaber og til at udforske nye sider af sig selv.

Læs Mere »
X