oktober, 2022

06okt16:0017:00FESTIVALERS FREMTID OG FRIRUM16:00 - 17:00

Hvordan ser fremtidens festival ud, og hvordan forholder festivalernes frirum sig til yngre generationers ønske om mere inklusion og diversitet?

Køn, race, diversitet og inklusion er de seneste år blevet centrale begreber i ungdoms- og musikkultur. Derfor er det essentielt, at fremtidens festivaler skaber frirum, der i højere grad tager højde for og inkluderer disse værdier – men hvordan skal de gøre det?

Det er udgangspunktet for denne debat, hvor et panel bestående af danske og internationale eksperter i festivaler, musik og ungdomskultur sammen kigger ind i krystalkuglen.

I hvor høj grad kan man som festival facilitere og promovere inklusion og diversitet uden at kvæle festivalens frirum?

Er social innovation en konsekvens af festivalens frirum – eller skal man i højere grad styre og kontrollere dette frirum for skabe social innovation?

Hvordan skal festivaler forholde sig til nye krav om kulturelt ejerskab, som minoriteter og subkulturer i stigende grad italesætter?

Disse og andre spørgsmål bliver debatteret af det vidende panel under ledelse af dr. Aileen Dillane, der forsker i etnicitet, identitet, nationalisme og kosmopolitisme i traditionel og moderne musik ved University of Limerick.

Panelet består af:

Dr. Graham St. John, Research Fellow, University of Huddersfield

Dr. Sarah Raine, post doc., University of Limerick

Esben Marcher, sekretariatschef, Dansk Live

Mika Christoffersen, Roskilde Festival

Debatten foregår på engelsk.

Præsenteres af Ragnarock i samarbejde med Syddansk Universitet og forskningsprojektet Festiversities.
Læs mere om projektet her: FestiVersities – European Music Festivals

Billetter købes på ticketmaster.dk

English summary:

Festival futures and contested free space?

This panel will address the question of festivals as a free space.
Questions of ownership of cultural spaces and cultural governance are entwined with gendered, racial and youth cultural tensions and sensibilities.
How do festivals as cultural spaces for music and youth culture reevaluate and renegotiate new demands of cultural ownership and governance in order to facilitate social and artistic innovation?