MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

Du kan trygt bruge museet i din undervisning. Vi følger myndighedernes retningslinjer for forebyggelse af smittespredning.

  • Lærere og elever skal vaske/spritte hænder før og efter undervisning på museet. Museets formidlere medbringer håndsprit.
  • Elever og lærere skal følge anbefalinger omkring afstandskrav.
  • Alle materialer, der indgår i undervisningsforløbet bliver rengjort mellem hvert besøg eller sættes i karantæne i 72 timer inden de på ny kan bruges.
  • Alle Undervisningsforløb er tilpasset, så de lever op til de aktuelle forholdsregler.

For at sikre et trygt besøg bedes I kontakte museets bookingafdeling tlf. 51 70 70 71, for at booke et undervisningsforløb/besøg på egen hånd. Bookinginfo findes under det ønskede forløb.

Juni 2021.

 

RAGNAROCK SÆTTER ROSKILDE FESTIVAL PÅ SKOLESKEMAET I HELE LANDET

RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur lancerer i samarbejde med forlaget Columbus et nyt undervisningsmateriale om Roskilde Festivalens 50 år lange historie. Og det er ikke alene musik, men også politisk aktivisme, seksualitet og identitet, der er på agendaen.

LÆRERINFO

Besøgende skoleklasser og ungdomsuddannelser i forbindelse med undervisning (inkl. produktionsskoler), samt daginstitutioner med deres lærer/pædagog har gratis adgang til RAGNAROCK, når de kommer på hverdage og som led i klasseundervisning.

Alle skoler der ønsker gratis adgang, skal kontakte bookingen ell. RAGNAROCK inden besøg, og forhøre sig om ledige tidspunkter. Kommer klasser/grupper uanmeldt, kan I blive bedt om at vente, til der er plads i udstillingen.

I henhold til aftale mellem Roskilde Kommune og ROMU tilbydes folkeskoler i Roskilde Kommune gratis undervisning på hverdage kl. 9-14 på ROMUs besøgssteder Roskilde Museum, Domkirkemuseet, Lützhøfts Købmandsgård og RAGNAROCK.

I henhold til aftale mellem Lejre Kommune og ROMU tilbydes folkeskoler i Lejre Kommune gratis undervisning på hverdage kl. 9-14, på ROMUs besøgssteder Roskilde Museum, Domkirkemuseet, Lützhøfts Købmandsgård og RAGNAROCK.

I henhold til aftale mellem Frederikssund Kommune og ROMU tilbydes folkeskoler i Frederikssund Kommune gratis undervisning på hverdage kl. 9-14, på ROMUs besøgssteder Roskilde Museum, Lejre Museum, RAGNAROCK, Tadre Mølle, Domkirkemuseet og Lützhøfts Købmandsgård. For andre skoler, ungdomsuddannelser eller tidspunkter se venligst pris under hvert forløb.

Museum Roskilde Udstilling RAGNAROCK

Oplev historien om ungdomsgenerationer, der selvbevidst og visionært skabte og skaber fremtiden. En levende og udfordrende ungdom der sætter dagsordenen, og som kommunikerer globalt på tværs af geografiske og sociale grænser gennem musikken.

Med et undervisningsforløb på RAGNAROCK kommer eleverne tæt på poppen og rockens rødder og den ungdomskultur, der til alle tider har brugt musikken til at kommunikere, skabe fælleskaber, påvirke og udfordre det omkringliggende samfundet.

Planlægger du et besøg på RAGNAROCK med din klasse?

Så kontakt vores booking og bestil et forløb på: 

+45 51 70 70 71
MAN-FRE: 09:00 -15:00
Rabalderstræde 16, 4000 Roskilde

VORES FORLØB

RAP: KREATIV MED ORD

ONLINE FORLØB
Klassetrin: 7.-10.
Varighed 6-10 lektioner

RAP: KREATIV MED ORD
ONLINE

...er et forløb, der vil sætte det danskfaglige i nye rammer og inspirere til, at det som kan virke tørt og kedeligt faktisk kan være en leg, underholdende og brugbart. Igennem fem øvelser med tilhørende videoer vil RAGNAROCKs helt egen MC Caffe inspirere eleverne til at rappe og skrive deres egen rapsang. Eleverne vil arbejde med redskaber fra danskfaget, som er helt essentielle for at lave en god rap. Eleverne skal arbejde med rappen som udtryksform. De skal gennem de fem øvelser blive fortrolige med rappens opbygning – rim, billedsprog og flow (rytme).

RAP: KREATIV MED ORD


Klassetrin: 7.-10 samt ungdomsuddannelser (STX, HF, HHX, HTX OG VUC)
Varighed: 2 timer

Rappen har påvirket unges måde at udtrykke sig på - den er hurtig, improviserende, legende og spontan. Rap: Kreativ med ord er et forløb, der vil sætte det danskfaglige i nye rammer og inspirere til, at det som kan virke tørt og kedeligt på skolen, faktisk kan være en leg, underholdende og brugbart.
Bemærk: På grund af Coronaretningslinjer bliver klassen delt i to hold. Imens den ene del af klassen og en lærer besøger udstillingen, deltager den anden del i en intensiv rapworkshop. Her arbejdes med freestylerap, hurtige rim og andre øvelser, der afsluttes med at gruppen laver en battle-rap turnering, hvor der skal findes en rap champ. (Ved deltagerantal på under 15 personer, bliver klassen ikke delt op.)

STJERNEDRØMME FOR UNGDOMSUDDANNELSE


Klassetrin: 1. årgang på STX, HF, HHX, HTX
Varighed: 2,5 time

Dette forløb er en faglig forlængelse af RAGNAROCKs interaktive spil ’Upcoming’, hvor eleverne skal dyste om at få succes med deres fiktive band. I forløbet skal eleverne vælge to opgaver indenfor kategorierne ART, FILM, SOUND og TEXT, som de i grupper skal løse efter særlige faglige krav.

STJERNEDRØMME FOR GRUNDSKOLEN


Klassetrin: 8.-10.
Varighed: 2,5 time

I skal arbejde med billedanalyse, digtanalyse, nyhedskriterier samt egenproduktion af pladecover, storyboards, pressemeddelelse, interview, Facebook-sider, reklamer etc. Eleverne får mulighed for at opnå kompetencer indenfor IT og medier i forhold til deres egen rolle som kritisk undersøger, analyserende modtager, målrettet og kreativ producent samt som ansvarlig deltager.

DET ER JO BAR' ROSKILDE


Klassetrin: 8.-10.
Varighed: 1,5 time

Roskilde Festival er rammen om et mulighedsrum, hvor deltagerne i en uge kan smide alle hæmninger, lukke dampen ud og udfordre egne og andres grænser. I forløbet går vi på opdagelse i 50 års festivalhistorie med start i ungdomsoprøret i starten af 1970’erne til festivalens fortsatte betydning for unge i dag. Eleverne kommer til at arbejde med fællesskaber, ritualer, identitet og grænser, når de skal udforske og opbygge deres egen festival-identitet. De kommer også til at diskutere, hvilke normer der er gældende på festivalen og hvor og hvordan sætter man grænsen, så frirummet ikke går tabt.

MIG OG MIT IDOL - HACK IT


Klassetrin: 4.-7.
Varighed: 2 timer

I dette forløb sætter vi fokus på fankultur, DIY, passion for musik og dyrkelse af idoler, og vi undersøger hvordan man kreativt kan udtrykke sit 'fanskab'. Eleverne skal arbejde med fandyrkelse med udgangspunkt i deres egne idoler og bruge museets udstilling til at samle inspiration. I forløbet får eleverne mulighed for selv at udtrykke, hvad fans og idoler er for dem. I tilknytning til forløbet på museet kan klassen arbejde videre med fankultur, idoler, idoldyrkelse, fan-art og fanfiktion.

RUNDVISNING PÅ RAGNAROCK


Klassetrin: 7.-10. samt ungdomsuddannelser (STX, HF, HHX, HTX og VUC).
Varighed: 1 time

Mød RAGNAROCK og oplev gennem udstillingen ni temaer ungdomskulturens udvikling fra 1950´erne og frem. Eleverne får viden om, hvordan unge gennem tiden har brugt rock- og popmusik til at råbe op, gøre modstand, drømme sig væk til anden tid og sted, til at blive en del af fællesskaber og til at udforske nye sider af sig selv.

ER I DER - ROSKIIIIILDE!?

Klassetrin: 7.-9. samt ungdomsuddannelser (STX, HF, HHX, HTX og VUC)
Varighed: 1 time
Ølbongen Morten Rævchardt. Ånden fra 1992. Alien og Ko. Roskilde Festivals persongalleri er skævt og broget. Igennem 50 år har Roskilde Festival været et af årets højdepunkter for forskellige tiders ungdomsgenerationer. Her skaber publikum et frirum, hvor unge har festet, skrålet, udfordret og formet deres identitet og skabt nye kulturelle fællesskaber. Kom med på en guidet tour gennem 50 års magiske øjeblikke på Dyrskuepladsen i Roskilde.

UNGDOMSKULTUR OG UNGDOMSOPRØR I 1960´ERNE

KAN IKKE BOOKES PT.
Klassetrin: 7.-9.
Varighed: 1.5 time
Der sker noget med ungdomskulturen efter 2. Verdenskrig! I 1960´erne får den fuld skrue med en højrøstet ungdom, der vender ryggen til forældregenerationen og skaber nye og egne veje. I dette forløb får eleverne indblik i ungdomsskælvet, der til lyden af ny musik i 1960’erne, sender oprørsbølger gennem samfundet

DANSK UNGDOMSKULTUR I EN IDEOLOGISK KAMPTID

KAN IKKE BOOKES PT.
Klassetrin: STX, HF, HHX, HTX og VUC Varighed:
1.5 time

Eleverne arbejder med unges identitetsdannelse, socialisation, begivenheder, kulturelle fænomener og generationsforhold i 1950‘ernes danske samfund men med et tydeligt transnationalt perspektiv. Vi ser på, hvordan 1950‘ernes unge blev påvirket af samtidens økonomiske og kulturelle processer, men også hvordan 1950‘ernes unge selv var centrale aktører, som påvirkede samfundet.

X