juni, 2022

02jun18:3020:30Rockgiganter og Mikrobryg - ABBA18:30 - 20:30

Billedkreditering: AVRO, Wikimedia CC BY-SA 3.0 NL

Til Rockgiganter og Mikrobryg fortæller landets skarpeste musikformidlere om musikkens allerstørste navne. Volumeknappen bliver vredet godt rundt, når historierne udfolder sig i ord, billeder og musik på museets eventscene. Med til oplevelsen hører hver gang et godt glas øl, fra det ultralokale Musicon Mikrobryggeri, som brygger med håndkraft og høje mål for kvaliteten.

Indimellem taler man om en ABBA-revival. Men har Agnethas, Björns, Bennys & Anni-Frids musik nogensinde været væk? Et samlet pladesalg på ca. 380 mio. plader taler sit eget sprog om en vedvarende succes. I november 2021 udkom albummet ”Voyage”, der blev et af de mest solgte fysiske album samme år. Netop nu kan ABBA opleves ved nogle hologramkoncerter i London.

I foredraget ’Thank You For The Music’ fortæller journalist og forfatter Jan Eriksen historien om tilfældighederne, der i slutningen af 60erne førte de fire succesfulde svenskere sammen med Stig ’Stikkan Andersson – og om det, der skulle blive kvartettens triumftog efter sejren i Melodi Grand Prix 1974. Undervejs bliver der selvfølgelig spillet en masse ABBA-klassikere – og så får publikum historien om, hvad der egentlig foregik i studiet, da bl.a. Waterloo blev skabt. Det er også en fortælling om det sammenhold, der skabte eventyret, men som allerede begyndte at knirke, da succesen var på sit allerhøjeste.

Aftenens musikekspert, Jan Eriksen, har arbejdet som journalist og redaktør siden midten af 80’erne. Først på det dengang nystartede Gaffa, hvor han var redaktør i 1986-88. Fra 1988 til ‘94 var han drivkraften bag etableringen af ungdomsmagasinet Chili, og siden har han arbejdet på B.T. bl.a. som kulturredaktør. I dag er han musik- og podcastredaktør på POV. International foredragsholder og forfatter, og så har han udgivet, redigeret og fungeret som konsulent på flere bøger.

KØB DIN BILLET HER

02 juni 2022 kl. 18.30-20.30