Rundvisning for skoleklasser

ER I DER - ROSKIIIIILDE!?

RAGNAROCK

UNDERVISNING

OM
UNDERVISNINGSFORLØBET

Rundvisning for skoleklasser i
‘Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival’.

Ølbongen Morten Rævchardt. Ånden fra 1992. Alien og Ko. Roskilde Festivals persongalleri er skævt og broget. Igennem 50 år har Roskilde Festival været et af årets højdepunkter for forskellige tiders ungdomsgenerationer. Her skaber publikum et frirum, hvor unge har festet, skrålet, udfordret og formet deres identitet og skabt nye kulturelle fællesskaber. Kom med på en guidet tour gennem 50 års magiske øjeblikke på Dyrskuepladsen i Roskilde.

Sammen kryber vi i ly for regnen under de smattede havepavilloner. Vi går bag om disken med de frivillige, og vi kommer helt tæt på scenens idoler. Vi gør det sammen med festivalens publikum. For publikum har altid været hovednavnet på Roskilde. Få fortællingen om en festival, der aldrig har stået stille, og som har sat blivende spor i smatten foran Orange og hos tusindevis af mennesker verden over. På touren kommer vi omkring emner som identitet, fællesskaber, frirum og grænser.

BOOK FORLØB PÅ

+45 51 70 70 71
eller via formularen herunder.
Hvis du ringer, hav da gerne samme informationer klar, som forefindes i formularen.

Varighed: 1 time. N.B: Vi opfordrer til, at klassen afsætter tid til efterfølgende at se museet på egen hånd.

Klassetrin: 7.-10. klasse samt ungdomsuddannelser (STX, HF, HHX, HTX og VUC)

Pris: 675 kr. Gratis for skoler i Lejre Kommune, Frederikssund Kommune og Roskilde Kommune jf. aftale om gratis undervisning.

Fag: Historie, samfundsfag, musik (valgfag)

Praktisk:

Hvis I ønsker, at gå rundt i museets udstilling på egen hånd efter besøget og det er uden for museets almindelige åbningstid, skal det aftales med museet, når du booker forløbet.

INSPIRATION
MUSEETS UNDERVISNINGSFORLØB

STJERNEDRØMME FOR UNGDOMSUDDANNELSER

Klassetrin: 1. årgang på STX, HF, HHX, HTX
Varighed: 2,5 time.

Dette forløb er en faglig forlængelse af RAGNAROCKs interaktive spil ’Upcoming’, hvor eleverne skal dyste om at få succes med deres fiktive band. I forløbet skal eleverne vælge to opgaver indenfor kategorierne ART, FILM, SOUND og TEXT, som de i grupper skal løse efter særlige faglige krav.

I skal arbejde med billedanalyse, digtanalyse, nyhedskriterier samt egenproduktion af pladecover, storyboards, pressemeddelelse, interview, Facebook-sider, reklamer etc. Eleverne får mulighed for at opnå kompetencer indenfor IT og medier i forhold til deres egen rolle som kritisk undersøger, analyserende modtager, målrettet og kreativ producent samt som ansvarlig deltager. [:en]

I skal arbejde med billedanalyse, digtanalyse, nyhedskriterier samt egenproduktion af pladecover, storyboards, pressemeddelelse, interview, Facebook-sider, reklamer etc. Eleverne får mulighed for at opnå kompetencer indenfor IT og medier i forhold til deres egen rolle som kritisk undersøger, analyserende modtager, målrettet og kreativ producent samt som ansvarlig deltager.

Læs Mere »

STJERNEDRØMME FOR GRUNDSKOLEN

I skal arbejde med billedanalyse, digtanalyse, nyhedskriterier samt egenproduktion af pladecover, storyboards, pressemeddelelse, interview, Facebook-sider, reklamer etc. Eleverne får mulighed for at opnå kompetencer indenfor IT og medier i forhold til deres egen rolle som kritisk undersøger, analyserende modtager, målrettet og kreativ producent samt som ansvarlig deltager.

Læs Mere »

DANSK UNGDOMSKULTUR I EN IDEOLOGISK KAMPTID

Klassetrin: STX, HF, HHX, HTX og VUC
Varighed: 1.5 time

Eleverne arbejder med unges identitetsdannelse, socialisation, begivenheder, kulturelle fænomener og generationsforhold i 1950‘ernes danske samfund men med et tydeligt transnationalt perspektiv. Vi ser på, hvordan 1950‘ernes unge blev påvirket af samtidens økonomiske og kulturelle processer, men også hvordan 1950‘ernes unge selv var centrale aktører, som påvirkede samfundet.[:]

Læs Mere »
X