UNDERVISNINGSFORLØB
RUNDVISNING PÅ RAGNAROCK
Klassetrin: 7.-10. samt ungdomsuddannelser (STX, HF, HHX, HTX og VUC).
Varighed: 1 time
Mød RAGNAROCK og oplev gennem udstillingen ni temaer ungdomskulturens udvikling fra 1950'erne og frem. Eleverne får viden om, hvordan unge gennem tiden har brugt rock- og popmusik til at råbe op, gøre modstand, drømme sig væk til anden tid og sted, til at blive en del af fællesskaber og til at udforske nye sider af sig selv.
MIG OG MIT IDOL - HACK IT
Klassetrin: 4.-7.
Varighed: 2 timer
I dette forløb sætter vi fokus på fankultur, DIY, passion for musik og dyrkelse af idoler, og vi undersøger hvordan man kreativt kan udtrykke sit 'fanskab'. Eleverne skal arbejde med fandyrkelse med udgangspunkt i deres egne idoler og bruge museets udstilling til at samle inspiration. I forløbet får eleverne mulighed for selv at udtrykke, hvad fans og idoler er for dem. I tilknytning til forløbet på museet kan klassen arbejde videre med fankultur, idoler, idoldyrkelse, fan-art og fanfiktion.
STJERNEDRØMME FOR UNGDOMSUDDANNELSE
Klassetrin: 1. årgang på STX, HF, HHX, HTX
Varighed: 2,5 time
Dette forløb er en faglig forlængelse af RAGNAROCKs interaktive spil ’Upcoming’, hvor eleverne skal dyste om at få succes med deres fiktive band. I forløbet skal eleverne vælge to opgaver indenfor kategorierne ART, FILM, SOUND og TEXT, som de i grupper skal løse efter særlige faglige krav.
STJERNEDRØMME FOR GRUNDSKOLEN
Klassetrin: 8.-10.
Varighed: 2,5 time
I skal arbejde med billedanalyse, digtanalyse, nyhedskriterier samt egenproduktion af pladecover, storyboards, pressemeddelelse, interview, Facebook-sider, reklamer etc. Eleverne får mulighed for at opnå kompetencer indenfor IT og medier i forhold til deres egen rolle som kritisk undersøger, analyserende modtager, målrettet og kreativ producent samt som ansvarlig deltager.
ROCK OG ROLLINGER
Klassetrin: Børnehave - 3. klasse
Varighed: 1 time
Tag dine elever med på et aktivt og legesygt undervisningsforløb og kom helt tæt på poppen og rockens verden. Vi skal lytte til den fedeste musik, danse sjove danse og quizze os igennem pop-, og rockmusikken. På turen rundt på hele Danmarks rockmuseum, RAGNAROCK, får eleverne et indblik i musikkens betydning og forskellige udtryksformer og hvordan pop- og rockmusik har påvirket børn og unge før og nu. Med en legende tilgang kommer vi omkring emner som musikhistorie, dans, fankultur, musikproduktion og vi berører, hvordan musik også kan bruges til at råbe op for en sag.
MIX DIT HIT
Klassetrin: 4.-7.
Varighed: 2 timer
I dette forløb får eleverne en introduktion til musikproducerens musikalske cockpit. Vi åbner for mixerpultens tekniske univers, hvor alle kan lære at skabe musik. Vi undersøger digitale muligheder i hjemmestudiet og profesionelle tekniske drømme, og vi jagter sammen den fedeste, mest unikke lyd i vores udstilling. I jagten på den fede lyd kommer du med på rejsen gennem lydindspilningens historie. I forløbet skal eleverne selv arbejde med musikproduktion, hvor de både skal skabe og optage l yde og prøve kræfter med at mixe deres eget track.
Vi arbejder med musikproduktion som kunstnerisk proces, med kreative påfund og skøre idéer, og vi prøver sammen at finde det helt rigtige hook.
VILD MED BEATLES
Klassetrin: 6.-9.
Varighed: 75 minutter
I undervisningsforløbet Vild med Beatles dykker vi ned i, hvordan The Beatles satte sit præg på ungdommen i Danmark og resten af den vestlige verden. Vi møder popgruppens fans, der skreg sig hæse til koncerterne og vi undersøger, hvordan helt nye grænseflader for hvordan man er fan blev skabt. Vi kommer til at arbejde dilemmabaseret med en række spørgsmål, som tager afsæt i fankultur og idoldyrkelse med udgangspunkt i udstillingen Birthe og Beatles og med perspektiv til idoldyrkelse og digital dannelse på de sociale medier.
UNGDOMSKULTUR OG UNGDOMSOPRØR I 1960´ERNE
KAN IKKE BOOKES PT.
Klassetrin: 7.-9.
Varighed: 1.5 time
Der sker noget med ungdomskulturen efter 2. Verdenskrig! I 1960´erne får den fuld skrue med en højrøstet ungdom, der vender ryggen til forældregenerationen og skaber nye og egne veje. I dette forløb får eleverne indblik i ungdomsskælvet, der til lyden af ny musik i 1960’erne, sender oprørsbølger gennem samfundet
DANSK UNGDOMSKULTUR I EN IDEOLOGISK KAMPTID
KAN IKKE BOOKES PT.
Klassetrin: STX, HF, HHX, HTX og VUC
Varighed:
1.5 time
Eleverne arbejder med unges identitetsdannelse, socialisation, begivenheder, kulturelle fænomener og generationsforhold i 1950‘ernes danske samfund men med et tydeligt transnationalt perspektiv. Vi ser på, hvordan 1950‘ernes unge blev påvirket af samtidens økonomiske og kulturelle processer, men også hvordan 1950‘ernes unge selv var centrale aktører, som påvirkede samfundet.