RAGNAROCK Logo

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

Dizzys oprør mod ungdommen

Af Jakob Caspersen

Læsetid: 3 min

HÅRDT. På Dizzy Mizz Lizzys nye album præsenterer gruppen en tungere og mere kompleks stil end tidligere. Det går imod mange af tidens musikalske trends. Pressefoto.

De var kun 19 år gamle, da de vandt det legendariske DM i rock i 1993. Sammen med Kashmir og Psyked up Janis blev de billedet på Den grønne bølge, der skyllede ind over det danske musiklandskab og satte hård rock på dagsordenen i 1990’erne. Nu har både Dizzy Mizz Lizzy og deres oprindelige publikum taget hul på fyrrerne. Dengang appellerede deres musik bredt, men i dag er det måske mere snævert.

Guitarlyden er hård som aldrig før. Væk er den klare popsangsstruktur med et fængende omkvæd og en radiovenlig længde. Dizzy Mizz Lizzy har for nylig udgivet et nyt album, Alter Echos der er blevet overvejende godt modtaget af de danske anmeldere.

Albummets lydbillede er et møde mellem den hårde rock og metallen. Og på mange måde har Dizzy Mizz Lizzy altid befundet sig i et grænseland; mellem genrer og mellem generationer.

En venlig og imødekommende udgave af grungen

I pressemeddelelsen om gruppens første album skrev pladeselskabet at de lyder ”som mødte Led Zeppelin i dag Poul McCartney i Seattle”. Dizzy var måske det venligste og pæneste af de danske grungeinspirerede bands, der havde deres storhedstid i midten af 1990’erne.

Psyked Up Janis sang ”I Died in my Teens” og Kashmir leverede et gakket univers med skæve tekster. For Tim Christensen var teksterne et appendiks til musikken: ”De er ikke så vigtige. De er ret sorte og uforståelige, men rammer forhåbentlig nerven i musikken.” sagde han til Politiken i 1994.

Om teksterne var uforståelige eller ej betød tilsyneladende ikke det store for publikum – det første album solgte hele 250.000 eksemplarer i Danmark. Den venlige udgave af grungen med de fængende omkvæd blev også vel modtaget af det lidt ældre publikum. Den var med til at gøre den nye ungdomskulturs voldsomme udtryk spiselig.

Som Tim Christensen sagde det for nylig til Politiken: Vi kan måske trække nogle rockfans med over til metallen og omvendt. Det er det, Dizzy altid har kunnet – stå på midten og samle folk fra andre lejre.”

Noget tyder på at han har ret. Da bandet spillede på Orange Scene på deres reunion tour i 2010 var de begejstrede for den positive modtagelse fra de mange festivalgæster, der dårligt nok var fødte endnu, da bandet debuterede.

Oprør mod ungdommen?

I pressemeddelelsen kalder gruppen Alter Echo for ”et tungt slag for fordybelsen”. Det byder på en tungere lyd og måske også mindre fællessangspotentiale. Numrene er blevet længere, og omkvædene færre.

Dermed forsøger gruppen at gå imod flere af tidens trends. På streamingtjenesterne bliver man aflønnet pr. hørt sang, så der er dårlig økonomi i færre lange numre. Samtidig er der et kort attentionspan blandt mange unge. Derfor klikker man hurtigt videre, hvis en sang ikke fænger.

I Ekstrabladet sendte Tim Christensen for nylig et par stikpiller mod både elektronisk musik og indierock.

Han er træt at koncerter med musikere ”Som bare stod og afviklede deres musik med computere. Det er der ingen skills i, det er jo ikke performance. Det er noget, man lige så godt kunne gøre hjemme i studiet.” I meget indiemusik finder han et ”hipsterelement, der nogle gange kan være, som vejer tungere end selve musikken.”

Måske bliver Alter Echos dermed Dizzy Mizz Lizzys oprør mod en ungdomsgeneration, der har nogle andre musikalske værdier og normer, end dem Dizzy Mizz Lizzy var med til at popularisere i 90’erne.

”Hvis vores publikum består af mænd på 40 plus fra nu af, so be it.” sagde Tim Christensen til Politiken. ”Men festen er altså åben for alle.”

Vil du have artikler som denne direkte i din indbakke to gange om måneden?

Så tilmeld dig RAGNAROCKs nyhedsbrev på få sekunder her.

Så deltager du samtidig hver måned i lodtrækningen om fede præmier.

FLERE NYHEDER

Historien bag musikken: Peter Sommer

Han har spillet på stort set alle de scener, han har kunnet drømme om. Men faktisk har det aldrig været den ambition, der har drevet sanger og sangskriver Peter Sommer. Hverken det at stå på en scene eller at drive det til noget mere. Alligevel kom karrieren buldrende. Han har det godt, har fundet sin hylde, og hvis man kan høre en længsel og en sorg i hans sange, så er det nok nærmest sorgen over mangel på ambition.

Læs mere »

Vinterferie

I uge 7 + 8 er der skruet maks op på volumenknappen, når hele RAGNAROCK vibrerer med vinterferie aktiviteter.

Læs mere »

FRA RADIO LUXEMBOURG TIL TIKTOK: NY SPOTUDSTILLING LUKKER DEN MUSIKALSKE GENERATIONSKLØFT MELLEM UNGE OG DERES FORÆLDRE

Unges musik har alle dage været en torn i øjet på deres forældre. I en ny udstilling undersøger Danmarks rockmuseum, RAGNAROCK, unges lyttekultur. For hvordan opdager unge musik i en verden, hvor teknologi og platforme er i konstant forandring? Måske er de slet ikke så forskellige fra deres forældre og bedsteforældre. Måske ville Beatles også have været kæmpestore på TikTok.

Læs mere »

Historien bag musikken 2024

I april 2023 lancerede rockmuseet RAGNAROCK den nye talkfestival ‘Historien bag musikken – musikken bag historien’. Nu er fem hovednavne på plads til anden omgang, der finder sted fredag og lørdag 22.-23. marts 2024.

Læs mere »
X