I slutningen af 1950’erne kom rocken til Danmark. Det var især filmen Rock Around the Clock, der indvarslede en ny epoke. Den fik de unge til at gå amok i Københavns gader. Johnny Reimar var med på forreste række, da det skete.
”Man havde sin læderjakke og cowboybukser på. Og der stod næsten på billetten: gå ud og vælt en sporvogn bagefter. De gik virkelig amok!”
Nordens Rockkonge
Optøjer og slagsmål var ikke kun begrænset til København. Johnny Reimar var 15 år gammel, da han oplevede en lignende situation i Oslo.
”Jeg mærkede det på min egen krop, for jeg stillede op i 1958 til en stor konkurrence i Oslo, der hed ”Nordens Rockkonge.” Og jeg kom lille fynske mig med mit lille amatørorkester fra O’ense. I en varebil kørte vi så til Oslo, og da spillede vi på Jordal Amfi, et stort stadion.
Vi var sidst på. Og det var vi glade for. Så kunne jeg øve mig i at vrikke lidt med hofterne, som jeg så de andre gjorde. Men vi nåede sgu aldrig så langt. For pludselig var publikum delt op i to lejre. Så der var 20.000 for en der hed Roald et-eller andet og 20.000 for en anden nordmand. Og de begyndte at slås. De tændte ild, og bål og brand, og smed med toiletruller og hvad ved jeg.
Dommerne flygtede, og det blev aflyst. Vi nåede aldrig at komme på. Vi var taget til Norge, og havde taget tre dage fri fra skole og arbejde og hvad vi nu elleres havde.”
Pigtråden bliver døbt
Der gik ikke lang tid før Johnny Reimar blev en del af den københavnske rockscene. Først med gruppen The Ready Rock Boys og så med The Cliffters. Det var specielt lyden af den elektriske guitar, der gjorde The Cliffters berygtede.
”Nu havde vi kendt til en guitarlyd fra den oprindelige guitar – jazzguitaren. Da kom vi med vores musik som vi havde tilstræbt, at sådan skulle det lyde. Det kunne de (radioen, red.) ikke lide. De ville ikke spille vores plade. De sagde, at det lød som om man hev i pigtråd. Altså, at strengene var lavet af pigtråd.
Og derfor fik vi øgenavnet, at vi var et pigtrådsorkester. Hvilket gik hen og blev et brand, jo.”