”Vi har behandlet syv deltagere for abebid”
Roskilde Festival var blevet sin egen i starten af 1980’erne. Den var præget af en skæv stemning og en uhøjtidelig atmosfære med plads til det meste.
I festivalens Alternativby gjorde man fra organisationens side en dyd ud af at give et varieret tilbud om alt fra kæmpeludo over gøgl til sambaundervisning og kunstprojekter. Fx blev deltagerne i 1983 inviteret med til at bygge på en arbejdsløshedsskulptur. Den var en kommentar til samtidens stigende ungdomsarbejdsløshed. I 1983 var den mere end 18 %.
Alternativbyen bød også på et rigt opbud af græsrodsorganisationer. Navnlig venstrefløjens bevægelser var repræsenteret med fx Komiteen Salvador Allende, International Forum og Land og Folk Festival. Men der var også plads til Gospelteltet og Folkebevægelsen mod hårde stoffer.
Og så var der den skæve stemning, som deltagerne selv bidrog til. Herunder en svensk kvinde, der havde medbragt to aber.
Desværre var en af dem ikke i tophumør. En S. Damgaard kunne derfor fortælle om hvordan ”en gal abe” havde givet adskillige festivalgæster et uvelkomment minde med hjem.
Det var ikke kun atmosfæren, der gjorde festivalen særlig. Også på musikfronten var der mange gode tilbud.
”Så er det jo meget godt, vi endelig kommer til Danmark”
Omkring 1980 blev der foretaget nogle meget velvalgte bookinger til festivalen. Der kom bands, som var up and comming, men som endnu ikke havde fået deres helt store internationale gennembrud. I 1983 var Simple Minds på plakaten, og i 1979 kom Talking Heads.
Men den måske mest vellykkede booking var et purungt irsk band med en ny lyd og noget på hjertet.
I 1981 havde Leif Skov, der var medlem af festivalens bookinggruppe, set U2 på Pink Pop Festival i Holland. Her blev han så begejstret for bandets optræden, at han bookede dem på stedet til Roskilde Festival 1982.
Det blev en koncert, der gik over i historiebøgerne.
Måske ville bandet bevise, at de ikke var ”depressive og opgivende”. Det var i al fald det det indtryk mange danskere ifølge musikbladet Blitz’ journalist havde af bandet – til Bonos store overraskelse: ”WHAT??? … Oh, dear me. Depressiv— jeg troede faktisk, at vores musik udstrålede GLÆDE og en vis ukuelighed, som netop fik folk til IKKE at gi’ op. … Men så er det jo meget godt, vi endelig kommer til Danmark.”
Bono kom ligefrem med et løfte for, hvad de danske festivalgængere kunne vente sig:
”Når jeg er på scenen, kaster jeg alt, jeg indeholder, lige ud i hovedet på folk. Det allervigtigste for U2 er, at vi gi’r noget fra scenen.”
Det var et løfte han holdt.
Bandets optræden var som en lang dans på scenen, ført an af en konsekvent energiudladning af Bono. Han ville hele tiden tættere og tættere publikum. Først på toppen af pigtrådshegnet foran scenen. Til sidst flyvende over publikum i DR’s store tv-kran, som han kravlede op i. Her sang han fra John Lenons ”Give Peace a Chance”.
Det var et band, der ville nå sit publikum. Og publikum rakte armene ud.