MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

DEN DANSKE INVASION: GASOLIN’ I AMERIKA

Af Anders Jørgensen

Læsetid: 3 min.

Da Gasolin’ i 1976 drog til USA var håbet højt. Det var den ultimative drøm om det internationale gennembrud. Bandet havde masser af succes med Gas 5 i Danmark. Med det næste skridt satsede de højt: Det var ’go big or go home’.

STJERNEDRØMME. Fire danske ’American Danes’ på jagt efter international succes i New Yorks cementjungle. Drengedrømmen om USA var nu blevet til virkelighed. Alligevel blev det amerikanske eventyr en dyr fiasko. FOTO: Peder Bundgaard. 

Drømmen om USA havde været længe undervejs. Da bandet blev grundlagt, sang de på engelsk og bandnavnet kom også fra det engelske ord for benzin. Og så var gassernes egne idoler ærkeamerikanske: vaskeægte rock’n’roll koryfæer som Elvis Presley, Little Richard og Jimi Hendrix.

Gasserne fik overtalt pladeselskabet CBS til at udgive Gas 5 på engelsk på trods af modstand. Pladen blev oversat med hjælp fra bl.a. musikeren Mick Moloney og forfatteren Jan Bredsdorff. What a Lemon blev den engelske titel. Nu var de fire danske lykkeriddere klar til at erobre mulighedernes land.

”Så syng dog på dansk”                                          

Den første koncert var i en stor sal i hippiebyen San Francisco. Gasserne var spændte.

Men da de trådte ud på scenen, var der kun mødt 5-6 publikummer op. Salen var nærmest tom.  Og ikke nok med det. Da de havde spillet to numre, råbte publikum enigt i kor: ”Så syng dog på dansk”.

Og sådan forgik de fleste efterfølgende koncerter. Publikummet i USA viste sig at være en kombination af danske sømænd, udviklingsstuderende og turister. Og hvad ville de høre? De ville høre det Gasolin’ de kendte og ikke en omgang valbyengelsk.

Undervejs på det amerikanske eventyr optrådte dog også et par solskinshistorier. F.eks. dukkede 1.000 mennesker op til koncert i storbyen Dallas i Texas. Byens lokale radio havde spillet numre fra What a Lemon i dagevis.

Egentligt var anmelderkorspet i USA også ganske positive. Der var ros fra toneangivende magasiner som Rolling Stone og The Village Voice. Alligevel blev turneen en fiasko for gasserne. Spillestederne var halvtomme og What a Lemon blev kun solgt i 20.000 eksemplarer. Tournéens sidste koncert i New York blev symbolsk nok aflyst.

KLEJN. Plakat fra Gasolin’s tourné i USA. Med det kedelige udtryk formåede plakaten ikke at skabe opmærksomhed omkring bandets koncerter i de amerikanske storbyers travle gadebillede. FOTO: Ragnarock

Hvad gik galt?

Gasolin’ måtte drage hjem både skuffede og fattigere. Turnéen havde kostet svimlende 1,2 mio. kr., svarende til ca. 5,3 mio. kr. i 2020. Heldigvis blev udgifterne delt mellem bandet og pladeselskabet.

Derhjemme stod kritikerne i kø og gned salt i såret med angreb om brud på Janteloven. Alligevel fortsatte succesen hjemme i Danmark. Men tiden i USA havde forstærket den interne splid i gruppen og var medvirkende til opløsningen i 1978.

Mange peger på at amerikanske pladeselskab aldrig satsede ordentligt på Gasolin’. Der var simpelhen ikke ordentligt reklameret, promoveret eller distribueret for bandet. Andre peger på at de engelske tekster simpelhent mistede den gasolinske gnist. Den unikke charme forsvandt i mødet med et fremmede sprog og Kims skæve accent.

Der var adskillige opture i Gasolins karriere, men USA blev ikke en af dem. Verdenskendte blev de aldrig på trods af flere forsøg på at indtage det amerikanske marked, f.eks. med singlen Killin’ Time fra 1978.

Alligevel er der noget fascinerende og forfriskende i fortællingen om gassernes tid i USA. Det var en langemand til Janteloven og ægte rock’n’roll-drømme på fuld skrue. Gasolin’ var fyldt med håb, energi og drømme: De skulle bare derudaf og indtage verdenen.

 

 

 

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

TAG MED PÅ GÅDEJAGT EFTER ROSKILDE FESTIVAL-ÅNDEN

Der skal laves rockmoves og gættes festivalklassikere, når deltagerne i en ny gådejagt går på opdagelse i minder og musik på dyrskuepladsen i Roskilde. Gådejagten ”Er I der Roskilde?” er en del af RAGNAROCKs nye udstilling ’Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival.’

Læs mere »

DERFOR RAMMER DET SÅ HÅRDT, AT ROSKILDE FESTIVAL IGEN BLIVER AFLYST

Roskilde Festival skaber minder i bunkevis. Historier om at være ung for fuld udblæsning. Oplevelser, der ændrer den, du er. Efter flere års arbejde med at skabe RAGNAROCKs særudstilling ‘Smattens Magi: 50 års aftryk af Roskilde Festival’ har museumsinspektør Rasmus Rosenørn fået Roskilde Festival helt ind under huden. Og for ham står det klart, at aflysningen af årets festival har stor betydning for ikke bare unge men også dansk ungdomskultur – og måske også for alle andre. Mia Ramsing har spurgt ham hvorfor.

Læs mere »

FESTIVALHISTORIE: SYV MARKANTE ØJEBLIKKE

Roskilde Festivalen står midt i et af de mest skelsættende øjeblikke i sin historie. For andet år i træk er den store musikevent aflyst grundet coronapandemien. Men det er ikke første gang, at ’Roskilde’ gennemlever markante hændelser, der er gået over i (festival)historien. Mia Ramsing Jensen stiller her skarpt på syv betydningsfulde begivenheder i Roskilde Festivalens levetid.

Læs mere »

KLAI’S GIVER NYT LIV TIL CAFÈ RAGNAROCK

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube KLAI’S GIVER NYT LIV TIL CAFÈ RAGNAROCK Læsetid: 2 min. Klai’s Kitchen, som det seneste år har serviceret gæster i cafeen på Roskilde Museum, står nu også bag menukortet på RAGNAROCK. Parret bag har overtaget forpagtningen af Café RAGNAROCK, og gæsterne kan roligt sætte næsen op…

Læs mere »

GRAFFITI-KONGERNE AF ROSKILDE FESTIVAL

Op gennem 1990erne begyndte Roskilde Festival at få store problemer med graffiti-glade publikummer, der tegnede overalt på hele festivalen. I 1999 løste festivalen det ved at frigive et stort område til lovlig graffiti, som Lars Pedersen lige siden har stået for. I dag er graffiti blevet en fast del af Roskilde Festival. Derfor indgår det også i RAGNAROCKs særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”, hvor Lars og hans kompagnon Peter Skensved fra Institut for Urban Kunst har malet et helt nyt graffiti-kunstværk, der omhandler 50 års festivalkultur.

Læs mere »

HENRIK VIBSKOV ER EN DEL AF “SMATTENS MAGI”

Den verdenskendte danske designer og kunstner Henrik Vibskov indgår i
RAGNAROCKs særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”. Det gør han med det helt nye og specialdesignede installationsværk ”Purple Haze”, der tager udgangspunkt i festivalens særlige stemning og enorme campingområde.

Læs mere »

A wop baba loo bop a wop bam boom!

FÅ gode historier og quiz i indbakken hver MÅNED.

X