RAGNAROCK Logo

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

DEN DANSKE INVASION: GASOLIN’ I AMERIKA

Af Anders Jørgensen

Læsetid: 3 min.

Da Gasolin’ i 1976 drog til USA var håbet højt. Det var den ultimative drøm om det internationale gennembrud. Bandet havde masser af succes med Gas 5 i Danmark. Med det næste skridt satsede de højt: Det var ’go big or go home’.

STJERNEDRØMME. Fire danske ’American Danes’ på jagt efter international succes i New Yorks cementjungle. Drengedrømmen om USA var nu blevet til virkelighed. Alligevel blev det amerikanske eventyr en dyr fiasko. FOTO: Peder Bundgaard. 

Drømmen om USA havde været længe undervejs. Da bandet blev grundlagt, sang de på engelsk og bandnavnet kom også fra det engelske ord for benzin. Og så var gassernes egne idoler ærkeamerikanske: vaskeægte rock’n’roll koryfæer som Elvis Presley, Little Richard og Jimi Hendrix.

Gasserne fik overtalt pladeselskabet CBS til at udgive Gas 5 på engelsk på trods af modstand. Pladen blev oversat med hjælp fra bl.a. musikeren Mick Moloney og forfatteren Jan Bredsdorff. What a Lemon blev den engelske titel. Nu var de fire danske lykkeriddere klar til at erobre mulighedernes land.

”Så syng dog på dansk”                                          

Den første koncert var i en stor sal i hippiebyen San Francisco. Gasserne var spændte.

Men da de trådte ud på scenen, var der kun mødt 5-6 publikummer op. Salen var nærmest tom.  Og ikke nok med det. Da de havde spillet to numre, råbte publikum enigt i kor: ”Så syng dog på dansk”.

Og sådan forgik de fleste efterfølgende koncerter. Publikummet i USA viste sig at være en kombination af danske sømænd, udviklingsstuderende og turister. Og hvad ville de høre? De ville høre det Gasolin’ de kendte og ikke en omgang valbyengelsk.

Undervejs på det amerikanske eventyr optrådte dog også et par solskinshistorier. F.eks. dukkede 1.000 mennesker op til koncert i storbyen Dallas i Texas. Byens lokale radio havde spillet numre fra What a Lemon i dagevis.

Egentligt var anmelderkorspet i USA også ganske positive. Der var ros fra toneangivende magasiner som Rolling Stone og The Village Voice. Alligevel blev turneen en fiasko for gasserne. Spillestederne var halvtomme og What a Lemon blev kun solgt i 20.000 eksemplarer. Tournéens sidste koncert i New York blev symbolsk nok aflyst.

KLEJN. Plakat fra Gasolin’s tourné i USA. Med det kedelige udtryk formåede plakaten ikke at skabe opmærksomhed omkring bandets koncerter i de amerikanske storbyers travle gadebillede. FOTO: Ragnarock

Hvad gik galt?

Gasolin’ måtte drage hjem både skuffede og fattigere. Turnéen havde kostet svimlende 1,2 mio. kr., svarende til ca. 5,3 mio. kr. i 2020. Heldigvis blev udgifterne delt mellem bandet og pladeselskabet.

Derhjemme stod kritikerne i kø og gned salt i såret med angreb om brud på Janteloven. Alligevel fortsatte succesen hjemme i Danmark. Men tiden i USA havde forstærket den interne splid i gruppen og var medvirkende til opløsningen i 1978.

Mange peger på at amerikanske pladeselskab aldrig satsede ordentligt på Gasolin’. Der var simpelhen ikke ordentligt reklameret, promoveret eller distribueret for bandet. Andre peger på at de engelske tekster simpelhent mistede den gasolinske gnist. Den unikke charme forsvandt i mødet med et fremmede sprog og Kims skæve accent.

Der var adskillige opture i Gasolins karriere, men USA blev ikke en af dem. Verdenskendte blev de aldrig på trods af flere forsøg på at indtage det amerikanske marked, f.eks. med singlen Killin’ Time fra 1978.

Alligevel er der noget fascinerende og forfriskende i fortællingen om gassernes tid i USA. Det var en langemand til Janteloven og ægte rock’n’roll-drømme på fuld skrue. Gasolin’ var fyldt med håb, energi og drømme: De skulle bare derudaf og indtage verdenen.

 

 

 

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

Historien bag musikken 2024

I april 2023 lancerede rockmuseet RAGNAROCK den nye talkfestival ‘Historien bag musikken – musikken bag historien’. Nu er fem hovednavne på plads til anden omgang, der finder sted fredag og lørdag 22.-23. marts 2024.

Læs mere »

DROP DET SLATNE ARGUMENT – KVINDERNE ER DER JO!

Med fotoportrætter af Stine Bramsen, Annika Aakjær, Lis Sørensen, Rebecca Lou, Lydmor og en lang stribe andre danske musikere sætter RAGNAROCK fokus på den skæve kønsbalance i den danske musikbranche. Den 8. marts åbner portrætudstillingen 50/50 på det statsanerkendte museum for pop, rock og ungdomskultur.

Læs mere »

En glascontainer fyldt med festivalmagi er ankommet til RAGNAROCK

Under hele Roskilde Festival 2022 låste den anerkendte producer og musiker Noah Rosanes sig inde 24 timer i døgnet i et mobilt glascontainerstudie og skabte det kollektive værk UNIFY sammen med 25 specielt inviterede musikere og i tæt samspil med festivalgæsterne udenfor. Fra den 10. februar kan du opleve UNIFYs magiske øjeblikke i lyd og levende billeder i den selvsamme container på RAGNAROCK.

Læs mere »

Steppeulvene, Young Flowers og Beefeaters spiller live på RAGNAROCK

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube Steppeulvene, Young Flowers og Beefeaters spiller live på RAGNAROCK Af: Stine Blegvad Oplev hippietidens mest legendariske, danske rockgrupper spil-levende på museet for pop, rock og ungdomskultur. RAGNAROCK planter tre ”Dunhammeraftner” i foråret – og kalder håbet frem. Flere af numrene fra Steppeulvenes album HIP vil kunne…

Læs mere »

RAGNAROCKs næste rockgigant bliver Volbeat

RAGNAROCK slår endnu engang dørene op til det succesfulde Rockgiganter og mikrobryg. Den 2. februar er det med Volbeat i det varme sæde, og både forhenværende bassist i bandet, Anders Kjølholm, og rockredaktør gennem 25 år, Steffen Jungersen gæster museet.

Læs mere »
X