Kongen af lyd
Jimi Hendrix skrev selv både tekst og musik, men han var også en eminent fortolker, hvilket tydeligt høres på ”Hey Joe” og ”All Along the Watchtower”. Jimi Hendrix var venstrehåndet, men spillede på en Fender Stratocaster højrehåndsguitar, så kontrolknapperne sad øverst. Han stemte ofte guitaren, så den passede til hans stemme, idet den indgik i det musikalske hele – som et instrument. Han brugte forstærkere og højttalere bygget af englænderen Jim Marshall, samt Fuzzboks og wah-wah pedal – og sparede ikke på volumen ved koncerterne.
Jimi’s sensuelle gimmicks
Jimi’s sceneoptræden var til tider voldsom sensuelt grænseoverskridende i datiden og præget af gimmicks, hvad enten han sad på guitaren gned sig op af forstærkeren eller tog guitaren om på ryggen og spillede videre. Den 18. juni 1967 optrådte han på Monterey Pop festival i Californien, hvilket blev hans amerikanske gennembrud.
Koncerten er gået over i historien – ikke mindst på grund af, at Jimi Hendrix sluttede koncerten med at sætte ild til guitaren. Lige så kendt er hans optræden på Woodstock festivalen, hvor han mandag morgen den 18. august 1969 gav en majestætisk optræden udi improvisationer bl.a. med en sønderrivende version af ”Star Spangled Banner”.
Jimi i Danmark
Jimi Hendrix turnerede ustandseligt og nåede at besøge Danmark fire gange, første optræden var den 21. maj 1967 i Falkonercentret. Da Jimi Hendrix besøgte Danmark anden gang den 7. januar 1968 var rygtet løbet i forvejen, så det blev til to udsolgte koncerter i Tivolis Koncertsal. De danske medier fik nu de rosende overskrifter frem i form af ”Hendrix er mester” og ”Hendrix er som født i en elektrisk guitar” m.m.
Den 10. januar 1969 vendte Jimi Hendrix tilbage og forvandlede Falkoner Centret til Electric Ladyland med lange improvisationer over nogle af albummets numre. Efterfølgende fortalte koncertarrangør Knud Thorbjørnsen, at betalingen var den højeste nogensinde betalt til en udenlandsk gruppe bortset fra betalingen til Beatles og Rolling Stones. I 1970 optrådte gruppen – nu med Billy Cox på bas – i Vejlby-Risskov-Hallen i Århus og i KB Hallen i København den 2. og 3. september, hvilket skulle blive Jimi Hendrix sidste optræden i Danmark.
Blandt de mange udgivelser efter hans død er Univibes udgivelse ”Jimi in Denmark” fra 1995. Kvaliteten er ikke den bedste, da man i 60’erne stadig optog live koncerter direkte fra rummet og ikke fra de enkelte instrumenter. Til gengæld giver optagelserne fornemmelsen af at være der, også selvom man ikke nåede at opleve en Jimi Hendrix koncert.