MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

MUDDERKLUMPEN

Den er et fælles grundvilkår for alle festivalens deltagere: den til tider allestednærsværende grålige, tyktflydende, klæbrige festivalsmat. 1991 var et af de år, hvor regnen stod ned i særligt tykke stænger, og smatten var overalt. En lillebitte del af den blev til en helt særlig souvenir.

Af Jakob Caspersen 

Læsetid: 2 min. 

SMAT. Den til tider allestedsnærværende smat er det måske mindst elskede ikon for Roskilde Festival. Men hvis man omfavner den, så kan den være med til at skabe nogle helt særlige festivaløjeblikke.

Det stod ned i stænger, den festival. I tre uger op til Roskilde Festival 1991 var der ikke kommet andet end regn, regn, regn. Pladsen var allerede godt våd, da de første gæster troppede op.

Én af dem var Lone Sewerin, der i 1991 var ved at være en festivalveteran. Hun havde været på Roskilde Festival siden 1986.

”Det betød meget for mig at tage på Roskilde Festival dengang. Alt andet blev planlagt uden om Roskilde Festival.” Sammen med fire-fem veninder drog hun afsted til Dyrskuepladsen. ”Derfor var det også klart, at jeg skulle på Roskilde Festival i 1991, og det var også klart, at jeg ikke bare lige tog hjem igen, selvom det var regnvejr.”

Og regn blev der rigeligt af. Der var dengang ikke lagt dræn på pladsen, og græsplænen kunne simpelthen ikke suge mere vand.

”Der var virkelig store søer alle vegne.” husker Lone, der fik det bedste ud af den våde oplevelse: ”Det var skægt at være der, i alt det der mudder, for man blev ligesom et barn igen. Man kunne lige så godt hoppe rundt i de der vandpytter og rulle sig i mudderet. Så det var faktisk en rigtig god festival.”

”Det var helt vildt”

Mange gæster tog hjem fra festivalen, og også fra Lones lejr. ”Vores camp den blev mindre og mindre. Vi startede med at være en fem-seks stykker, og jeg tror vi var to til sidst.”

”Vi holdt ud, og vi var der hele vejen igennem. Da jeg kom hjem var jeg mudder fra top til tå. Jeg kan huske, jeg kiggede mig i et spejl, og jeg havde haft det rigtigt rigtigt sjovt.”

Lones spejlbillede så dog noget usædvanligt ud efter en uge i smatten:

”Det er jo en del af smatten, der er kommet med hjem. Jeg følte jo nærmest, at den var groet ind i mig. Var blevet en del af mig. Da jeg kom hjem, så var jeg virkelig den der farve fra top til tå. Jeg havde regntøj på, som jeg havde haft på de der fire dage. Og så var det hele bare gråt. Det var et mørkeblåt sæt, men jeg var fuldstændig grå. Huden var også grå. Det var helt vildt. Mit hår var gråt.”

”Og så var det, da jeg stod derhjemme, at det begyndte at skalle af. Og så synes jeg det var sjovt at gemme, for det havde altså været en helt, helt anderledes festival. Altså jeg havde aldrig prøvet noget lignende. Man var også lidt stolt over at have holdt ud. Så det var et trofæ, der skulle vise, at jeg havde været der.”

Og smatten fra 1991 stod fremme hjemme hos Lone i knap 30 år. Men nu er den kommet på museum.

Den minder os om, hvordan Roskilde Festival kan være en nådesløs oplevelse, når den er et stort pløre. Når smatten virkelig rammer, så bliver vi alle klædt i den. Og når man er sammen om oplevelsen, så bliver den ikke bare sjov på trods af strabadserne.

Den bliver til et minde, som man har lyst til at putte i glas og gemme for eftertiden.

SMAT

Begrebet smatten blev opfundet af tegneren, fotografen og forfatteren Peder Bundgaard i 1977:

”Klæbrig masse bestående af sennep, ketchup, kartoffelsalat, forårsruller, æbleskiver, opkast, urin, fækalier, skod, udkrads, glasskår, pølsepapir og meget andet. Lugter fælt, især i fugtig varme, da massen derved gærer.”

VIND PRÆMIER OG MODTAG SAMTIDIG ARTIKLER SOM DENNE DIREKTE I DIN INDBAKKE.

TILMELD DIG RAGNAROCK’S NYHEDSBREV

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

RAGNAROCK LYNQUIZ MAJ

Hvilket år kunne festivalen prale af sin første reggae-koncert med ingen ringere end Bob Marley and the Wailers? Test din paratviden i RAGNAROCKs lynquiz!

Læs mere »

TAG MED PÅ GÅDEJAGT EFTER ROSKILDE FESTIVAL-ÅNDEN

Der skal laves rockmoves og gættes festivalklassikere, når deltagerne i en ny gådejagt går på opdagelse i minder og musik på dyrskuepladsen i Roskilde. Gådejagten ”Er I der Roskilde?” er en del af RAGNAROCKs nye udstilling ’Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival.’

Læs mere »

DERFOR RAMMER DET SÅ HÅRDT, AT ROSKILDE FESTIVAL IGEN BLIVER AFLYST

Roskilde Festival skaber minder i bunkevis. Historier om at være ung for fuld udblæsning. Oplevelser, der ændrer den, du er. Efter flere års arbejde med at skabe RAGNAROCKs særudstilling ‘Smattens Magi: 50 års aftryk af Roskilde Festival’ har museumsinspektør Rasmus Rosenørn fået Roskilde Festival helt ind under huden. Og for ham står det klart, at aflysningen af årets festival har stor betydning for ikke bare unge men også dansk ungdomskultur – og måske også for alle andre. Mia Ramsing har spurgt ham hvorfor.

Læs mere »

FESTIVALHISTORIE: SYV MARKANTE ØJEBLIKKE

Roskilde Festivalen står midt i et af de mest skelsættende øjeblikke i sin historie. For andet år i træk er den store musikevent aflyst grundet coronapandemien. Men det er ikke første gang, at ’Roskilde’ gennemlever markante hændelser, der er gået over i (festival)historien. Mia Ramsing Jensen stiller her skarpt på syv betydningsfulde begivenheder i Roskilde Festivalens levetid.

Læs mere »

KLAI’S GIVER NYT LIV TIL CAFÈ RAGNAROCK

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube KLAI’S GIVER NYT LIV TIL CAFÈ RAGNAROCK Læsetid: 2 min. Klai’s Kitchen, som det seneste år har serviceret gæster i cafeen på Roskilde Museum, står nu også bag menukortet på RAGNAROCK. Parret bag har overtaget forpagtningen af Café RAGNAROCK, og gæsterne kan roligt sætte næsen op…

Læs mere »

GRAFFITI-KONGERNE AF ROSKILDE FESTIVAL

Op gennem 1990erne begyndte Roskilde Festival at få store problemer med graffiti-glade publikummer, der tegnede overalt på hele festivalen. I 1999 løste festivalen det ved at frigive et stort område til lovlig graffiti, som Lars Pedersen lige siden har stået for. I dag er graffiti blevet en fast del af Roskilde Festival. Derfor indgår det også i RAGNAROCKs særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”, hvor Lars og hans kompagnon Peter Skensved fra Institut for Urban Kunst har malet et helt nyt graffiti-kunstværk, der omhandler 50 års festivalkultur.

Læs mere »

HENRIK VIBSKOV ER EN DEL AF “SMATTENS MAGI”

Den verdenskendte danske designer og kunstner Henrik Vibskov indgår i
RAGNAROCKs særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”. Det gør han med det helt nye og specialdesignede installationsværk ”Purple Haze”, der tager udgangspunkt i festivalens særlige stemning og enorme campingområde.

Læs mere »

A wop baba loo bop a wop bam boom!

FÅ gode historier og quiz i indbakken hver MÅNED.

X