DIGITALT UNDERVISNINGSFORLØB

KREATIV MED ORD
online

Klassetrin: 7.-10. klasse samt ungdomsuddannelser

OM FORLØBET

Ungdomskultur og rap hænger uløseligt sammen. Rappen har påvirket unges måde at udtrykke sig på. Det er hurtigt, improviserende, legende og spontant. Dog kan det dansk-faglige for nogle i denne gruppe virke fjernt og abstrakt.

RAP: KREATIV MED ORD
ONLINE
…er et forløb, der vil sætte det danskfaglige i nye rammer og inspirere til, at det som kan virke tørt og kedeligt faktisk kan være en leg, underholdende og brugbart.

Igennem fem øvelser med tilhørende videoer vil RAGNAROCKs helt egen MC Caffe inspirere eleverne til at rappe og skrive deres egen rapsang.

Eleverne vil arbejde med redskaber fra danskfaget, som er helt essentielle for at lave en god rap. Eleverne skal
arbejde med rappen som udtryksform. De skal gennem de fem øvelser blive fortrolige med rappens opbygning – rim, billedsprog og flow (rytme).

Formålet med undervisningsforløbet ’Rap: Kreativ med ord online’ er at engagere eleverne i det danske sprog, og få dem til at bruge deres sprog på en ny og uvant måde. Eleverne skal glemme, at de i forløbet bruger deres danskfaglige kompetencer, og de skal lære at dansk er meget mere end den undervisning, som de møder på skolen.

FEM ELEVOPGAVER
Forløbet består af fem videoer, hvor MC Caffe introducerer fem øvelser, som I kan
arbejde med i grupper online. Elevopgaverne er bundet op på emner, som vil forberede dem til, at de selv laver en rapsang eller vers, som de kan dele med klassen. Du vælger, hvordan I skal arbejde med elevøvelserne – enten individuelt, eller i grupper. Vi opfordrer dog til, at I ved modulets afslutning samles og gennemgår alle opgaverne i fællesskab.
Til hver opgave følger der en lille instruktions video, som I kan downloade og benytte jer af.
I nedenstående kan du læse de fem opgavebeskrivelser. Øvelserne ligger i pdf format så de let kan downloades.

PRAKTISK INFORMATION

Klassetrin:
7.-10. klasse

Varighed:
6-10 lektioner

Fag:
Dansk og musik

Pris
Gratis

VIDEOER OG OPGAVER

INTRODUKTION

SE FLERE UNDERVISNINGSFORLØB

RAP: KREATIV MED ORD ONLINE

RAP: Kreativ med ord online er et forløb, der vil sætte det danskfaglige i nye rammer og inspirere til, at det som kan virke tørt og kedeligt faktisk kan være en leg, underholdende og brugbart.

Læs mere

GASOLIN` – MIG OG MIT IDOL

Klassetrin: 4.-7. klasse
Varighed: 2 timer.

Om fankultur og idoldyrkelse. I forbindelse med museets særudstilling om Gasolin’ sætter vi fokus på, hvad Gasolin’ betød for deres fans. Eleverne skal arbejde med fandyrkelse med udgangspunkt i deres egne idoler og bruge særudstillingen om Gasolin’ til at samle inspiration. I museets værksted får eleverne mulighed for selv at udtrykke, hvad fans og idoler er for dem.

Læs mere

HVAD GØR VI NU, LILLE DU

Klassetrin: 7.-9. klasse
Varighed: 1.5 time.
I forløbet undersøger vi, hvad Gasolin betød for de mange unge, som lyttede til Gasolin, spejlede sig i musikken og bandets medlemmer og formede deres identitet. Gasolin favnede bredt og har med tekster som ”Kvinde min”, ”Rabalderstræde”, ”Masser af succes” og ”Hvad gør vi nu lille du” skabt hits om kærlighed, drømme, håb og nedture

Læs mere

STJERNEDRØMME FOR GRUNDSKOLEN

I skal arbejde med billedanalyse, digtanalyse, nyhedskriterier samt egenproduktion af pladecover, storyboards, pressemeddelelse, interview, Facebook-sider, reklamer etc. Eleverne får mulighed for at opnå kompetencer indenfor IT og medier i forhold til deres egen rolle som kritisk undersøger, analyserende modtager, målrettet og kreativ producent samt som ansvarlig deltager.

Læs mere

DANSK UNGDOMSKULTUR I EN IDEOLOGISK KAMPTID

Klassetrin: STX, HF, HHX, HTX og VUC
Varighed: 1.5 time

Eleverne arbejder med unges identitetsdannelse, socialisation, begivenheder, kulturelle fænomener og generationsforhold i 1950‘ernes danske samfund men med et tydeligt transnationalt perspektiv. Vi ser på, hvordan 1950‘ernes unge blev påvirket af samtidens økonomiske og kulturelle processer, men også hvordan 1950‘ernes unge selv var centrale aktører, som påvirkede samfundet.

Læs mere

OBS.
Forhåndsreservering for almindelige besøg er ikke nødvendigt for andre end institutioner og grupper på over 10 personer

A wop baba loo bop a wop bam boom!

Gode historier, quiz og præmier i indbakken hver anden uge.