Stemningen var god, og tilkendegivelserne fra de fremmødte positive, da en sluttet skare af undervisere og rektorer fra forskellige uddannelsesinstitutioner var mødt op for at få en præsentation af det nye undervisningsmateriale ”Roskilde Festival 50”.
Museumsinspektør Louise Dahl Christensen, der er ansvarlig for læring og uddannelse på ROMU, og Anders Hassing, der er direktør for forlaget Columbus præsenterede det nye materiale og fortalte, hvilke didaktiske overvejelser der ligger bag.
”Som forlag, der er specialiseret i at udgive undervisningsmateriale, lever vi af at ”fremstille lektier”. Men eleverne vil jo gerne på festival! I ”Roskilde Festival 50” er ambitionen, at vi kan forene de to verdener. Undervisningsmaterialet skal både være vedkommende for eleverne og målrettet eksamen. Det kan være en svær balance, som jeg mener, at det her materiale rammer spot on,” sagde Anders Hassing i sin introduktion.
Roskilde Festival 50” inviterer eleverne indenfor med helt aktuelle problemstillinger om blandt andet generationskløft, køn og klima. Det åbner for centrale faglige spørgsmål om blandt andet ungdomsoprør og samfundsforandring i historie og identitetsdannelse og politisk deltagelse i samfundsfag. Og så er det indrettet, så det kan bruges på flere måder, forklarede Anders Hassing:
”I de enkelte temaer er der arbejdsopgaver, som er opbygget på den måde, så man typisk arbejder i de to fag hver for sig. Samtidig går temaerne på tværs, så man for eksempel kan arbejde med ungdomsoprør i flerfaglige forløb eller i den store skriftlige opgave i 3. g, studieretningsprojektet (SRP).”
Og materialet blev taget fint imod, vurderede museumsinspektør Louise Dahl Christensen bagefter:
”Vi fik mange interessante spørgsmål og uddybende snakke med de fremmødte undervisere, om hvordan materialet kan bruges. Nu håber vi meget, at undervisere i udskolingen og på ungdomsuddannelserne har lyst til at tage det gratis materiale til sig og benytte det i undervisningen,” fortalte hun.
Ud over introduktionen fik deltagerne en omvisning i særudstillingen af Jakob Caspersen, museumsinspektør fra ROMU, der har været med til at udvikle både særudstillingen og undervisningsmaterialet. Og flere af deltagerne kunne se mulighederne i koblingen mellem skole, festival og udstilling, blandt andre Jacob Christiansen, Roskilde Tekniske Skole:
”Jeg forventer at man, suppleret med den digitale del, kan hente inspiration til projekter og emner, som for eksempel bæredygtighed. Måske skabe en kobling mellem projekter i skole og museum,” fortalte han efter arrangementet.
Hæftet er udgivet i et samarbejde mellem RAGNAROCK og forlaget Columbus og kan benyttes ganske gratis, ligesom der også følger et digitalt univers med videoklip med.
Find materialet til download på vores hjemmeside eller hos Forlaget Columbus.