Når eleverne på landets ungdomsuddannelser og i folkeskolen skal lære nyt i historie eller samfundsfag fra næste skoleår, vil der i mange klasser stå Roskilde Festival på skemaet. I hvert fald hos de elever, der er så heldige at have en lærer, som har taget RAGNAROCKs nye undervisningsmateriale til sig og gjort det til en del af undervisningen.
I materialet ”Roskilde Festival 50”, som er udviklet i forbindelse med særudstillingen ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”, er festivalen nemlig casen, og temaerne er alt lige fra ungdomsoprør, identitetsdannelse og generationskløft til klima, bæredygtighed og køn.
”Det er alt sammen aktuelle emner, som eleverne kan relatere sig til, og som i allerhøjeste grad er på dagsordenen for unge i dag,” fortæller museumsinspektør Louise Dahl Christensen, som er ansvarlig for undervisning og læring på RAGNAROCK.
Materialet er udvalgt og bearbejdet, så det kan bruges i historie og samfundsfag i udskolingen og på ungdomsuddannelserne. Første del består af historiske og samtidshistoriske kilder. Anden del indeholder udvalgte tekster, statistik og figurer fra 2017-2020, som kan anvendes i samfundsfag. Materialet kan desuden bruges tværfagligt.
Roskilde Festival som et socialt laboratorium
I 50 år har Dyreskuepladsen ved Roskilde dannet rammen om Roskilde Festival. I en uges tid opleves festivalpladsen af mange som en magisk parallelverden, hvor hverdagens regler er tilsidesat, og festivalens egen logik sætter dagsordenen. Og med en gennemsnitsalder på 24 år blandt publikum igennem de sidste 50 år, er det de unge, der har præget og fortsat sætter deres præg på festivalen.
Roskilde Festival beskrives derfor ofte som et socialt laboratorium, hvor det er muligt at undersøge ungdomskulturer – fra hippier og punkere til unge i dag, hvor fællesskaberne går på tværs af de musikalske genrer på musikscenerne og er mere koblet op på værdier om klima og seksualitet.
Relevant – også for dem, der ikke har været på festival
Det er naturligvis ikke alle elever i udskolingen og på ungdomsuddannelserne, som har været afsted på festival. Og der er masser af unge, der aldrig får lyst. Det har dog ingen betydning for materialets relevans og brug i timen.
”Roskilde Festival er et kendt brand, som mange, uanset om de har været på festivalen eller ej, har et forhold eller en holdning til. Festivallivet er kendt af de fleste og er for mange en drøm og en del af ungdomslivet, som de kan relatere sig til. Dermed kan man sagtens arbejde med temaerne i materialet uden at være, eller nogensinde blive, en festivalrotte,” forklarer Louise Dahl Christensen.
Tidens tendenser og samfundets udvikling sætter sit aftryk på festivalen, men festivalen puffer også til det øvrige samfund.
”Ungdomsoprøret, forskellige ungdoms- og subkulturelle grupper har sat præg på festivalen ligesom aktuelle emner og tendenser som #Metoo, klima og bæredygtighed, identitet og fællesskaber også påvirker festivalen. Med materialesamlingen er det dermed muligt at arbejde med temaerne i historie og samfundsfag, hvad enten man bor i Roskilde eller Rønne, Thisted eller Tønder”, fortæller Louise Dahl Christensen.
Materialet, der har titlen “Roskilde Festival 50 – En materialesamling til historie og samfundsfag på ungdomsuddannelserne”, vil til august kunne hentes gratis hos Forlaget Columbus.
Materialet er udviklet med støtte fra puljen “Alle Tiders Musikby” og Roskilde Festival.