MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

DEN FØRSTE BILLET

Af Jakob Caspersen

Læsetid: 2 min.

Den var trykt forkert, og langt fra alle festivaldeltagerne købte en. På mange måder er den første billet et sindbillede på, hvor dårlig afviklingen af den første Roskilde Festival var. Men frem for alt er den et billede på, hvordan nogle af idealerne fra dengang lever videre i nutidens udgave af begivenheden.

MINDE. Det var langt fra alle publikummer, der købte en billet som denne til Sound Festival i 1971. Ligesom mange gemmer deres armbånd, så blev denne billet også gemt som et minde fra den første festival. Foto: RAGNAROCK

Det var aldrig meningen, at Festivalen skulle ligge på Dyrskuepladsen.

To af de unge hovedarrangører, Jesper Switzer og Mogens Sandfær havde udset sig en naturskøn placering ved Borrevejle Vig ud til Roskilde Fjord. Her lå en lejrskole, som Jesper og Mogens havde lavet en aftale med. Det var klappet og klart.

Men lejrlederen – og måske især hans kone – blev betænkelige ved idéen om at huse en beatfestival i lejrskolens baghave. Hvad nu, hvis de to gymnasieelever ikke havde helt styr på det? Kunne de klare oprydningen fra flere tusinde mennesker? Et inferno af tomme ølflasker og chipsposer var et skræmmescenarie for ham. Jesper og Mogens måtte finde et andet sted til festivalen.

Derfor måtte de nøjes med Dyrskuepladsen. I 1971 var den nyanlagt – og i Jesper og Mogens’ optik stærkt deprimerende. Men kommunen var med på at låne dem pladsen, og det var den eneste mulighed de havde. Til gengæld var der både strøm og toiletter.

Ingen erfaringer

Det betød nu ikke, at de unge arrangører havde helt styr på festivalen. Lidt mere end en uge før festivalen mødte de op sammen med 15-20 frivillige og gik i gang med at gøre pladsen klar.

Ingen af dem havde erfaringer med noget lignende.

Ingen af dem tænkte på at få lavet et tæt tag på scenen. Ingen af dem troede, at publikum kunne finde på at springe over hegnet. Ingen af dem anede, hvor meget 10-12.000 festivalgæster svinede. Ingen af dem troede, at bookeren ville løbe med pengene. Ingen af dem vidste, at den festival de skabte, ville være et magisk udflugtsmål for tusindevis af gæster 50 år senere.

For selvom festivalen 1971 endte med et økonomiske og organisatorisk kaos, så lagde den grundstenen for de fremtidige festivaler på Dyrskuepladsen.

I dag er festivalen en gennemorganiseret, velsmurt maskine. Men den deler stadigvæk nogle af de grundlæggende idéer, som Jesper og Mogens gik med, dengang de fik trykt denne her billet. Idéen om, at mødes i et stort, uforudsigeligt fællesskab med musikken som omdrejningspunkt. Idéen om at skabe noget sammen.

Derfor er billetten et vigtigt vidnesbyrd om festivalens historie.

Glædelig første søndag i advent!

Spred juleglæden med dem du kender.

VIND PRÆMIER OG MODTAG SAMTIDIG ARTIKLER SOM DENNE DIREKTE I DIN INDBAKKE.

TILMELD DIG RAGNAROCK’S NYHEDSBREV

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

Poul Martin Bonde: Kashmirs vigtige bagmand

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube Poul martin bonde – KAshmirs vigtigste bagmand 15.11.2024 Af: Karina Edlund Jensen Poul Martin Bonde, der stod Kashmir meget nær, tog en del billeder af bandet, da han besøgte dem under deres ophold ved Lake Tahoe. Billederne er en del af udstillingen om ”The Good Life”,…

Læs mere »

Vigtige privatfotos af Kashmir udstilles for første gang

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube Vigtige privatfotos af Kashmir udstilles for første gang Tekst: Karina Edlund Jensen Fotos: Poul Martin Bonde, privatfotos I spot-udstillingen ‘The Good Life’ er det for første gang muligt at se et udvalg af de private billeder, som pladeselskabsmanden Poul Martin Bonde tog af bandet i løbet…

Læs mere »

Opkaldt efter fræk magasinforside

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube Opkaldt efter fræk magasinforside 25.10.2024 Af: Karina Edlund Jensen Det var en magasinforside, der inspirerede Kasper Eistrup til navnet på Kashmirs megahit af et abum ‘The Good Life’. Billederedigering: Kristian Grøndahl /ROMU.  Albumtitlen ‘The Good Life’ er for længst blevet en klassiker i nyere dansk rockhistorie. Hidtil har…

Læs mere »

Kashmir

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube KASHMIRS ‘THE GOOD LIFE’ VÆKKES TIL LIVE EFTER 25 ÅR 06.05.2024 ’The Good Life’ udstillingen kan opleves fra den 13. september på RAGNAROCK. Grafik: Dennis Reindau.  I år er det 25 år siden, at det danske rockband Kashmir udgav albummet ’The Good Life’, som blæste både…

Læs mere »

Historien bag musikken: Jesper Binzer

I ægteskabstermer fejrer de rubinbryllup. 40 år med kradsende kriser, langt hår og kreative processer i mange forskellige tempi. 2024 er et jubilæumsår for D-A-D, der er gamle nok til at være kommet på museum. Jesper Binzer fortæller om at finde sig til rette med nostalgien, selv om man er ramt af fremtids-tourette.

Læs mere »

Historien bag musikken: Johnny Reimar

Dukker der en tyrolerhat eller en smølf op på nethinden, når man tænker på Johnny Reimar, så er det ikke et forkert billede. Men det er langt fra hele historien om en af dansk musiks helt store stjerner. Johnny Reimar har produceret musik for nogle af de største danske navne, solgt millioner af plader og boet på hotel med Rolling Stones.

Læs mere »

Historien bag musikken: Anne Dorte Michelsen & Maria Bramsen

Den ene drømte om at lave en soloplade og leve af musikken. Den anden tog til audition for at fordrive tiden med et eller andet, mens hun fandt ud af, hvad hun ville. Drømmene og ambitionerne var vidt forskellige, men Anne Dorte Michelsen og Maria Bramsen fandt sammen og skabte nogle af 80’ernes og 90’ernes allerstørste hits.

Læs mere »
X