MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

DEN FØRSTE BILLET

Af Jakob Caspersen

Læsetid: 2 min.

Den var trykt forkert, og langt fra alle festivaldeltagerne købte en. På mange måder er den første billet et sindbillede på, hvor dårlig afviklingen af den første Roskilde Festival var. Men frem for alt er den et billede på, hvordan nogle af idealerne fra dengang lever videre i nutidens udgave af begivenheden.

MINDE. Det var langt fra alle publikummer, der købte en billet som denne til Sound Festival i 1971. Ligesom mange gemmer deres armbånd, så blev denne billet også gemt som et minde fra den første festival. Foto: RAGNAROCK

Det var aldrig meningen, at Festivalen skulle ligge på Dyrskuepladsen.

To af de unge hovedarrangører, Jesper Switzer og Mogens Sandfær havde udset sig en naturskøn placering ved Borrevejle Vig ud til Roskilde Fjord. Her lå en lejrskole, som Jesper og Mogens havde lavet en aftale med. Det var klappet og klart.

Men lejrlederen – og måske især hans kone – blev betænkelige ved idéen om at huse en beatfestival i lejrskolens baghave. Hvad nu, hvis de to gymnasieelever ikke havde helt styr på det? Kunne de klare oprydningen fra flere tusinde mennesker? Et inferno af tomme ølflasker og chipsposer var et skræmmescenarie for ham. Jesper og Mogens måtte finde et andet sted til festivalen.

Derfor måtte de nøjes med Dyrskuepladsen. I 1971 var den nyanlagt – og i Jesper og Mogens’ optik stærkt deprimerende. Men kommunen var med på at låne dem pladsen, og det var den eneste mulighed de havde. Til gengæld var der både strøm og toiletter.

Ingen erfaringer

Det betød nu ikke, at de unge arrangører havde helt styr på festivalen. Lidt mere end en uge før festivalen mødte de op sammen med 15-20 frivillige og gik i gang med at gøre pladsen klar.

Ingen af dem havde erfaringer med noget lignende.

Ingen af dem tænkte på at få lavet et tæt tag på scenen. Ingen af dem troede, at publikum kunne finde på at springe over hegnet. Ingen af dem anede, hvor meget 10-12.000 festivalgæster svinede. Ingen af dem troede, at bookeren ville løbe med pengene. Ingen af dem vidste, at den festival de skabte, ville være et magisk udflugtsmål for tusindevis af gæster 50 år senere.

For selvom festivalen 1971 endte med et økonomiske og organisatorisk kaos, så lagde den grundstenen for de fremtidige festivaler på Dyrskuepladsen.

I dag er festivalen en gennemorganiseret, velsmurt maskine. Men den deler stadigvæk nogle af de grundlæggende idéer, som Jesper og Mogens gik med, dengang de fik trykt denne her billet. Idéen om, at mødes i et stort, uforudsigeligt fællesskab med musikken som omdrejningspunkt. Idéen om at skabe noget sammen.

Derfor er billetten et vigtigt vidnesbyrd om festivalens historie.

Glædelig første søndag i advent!

Spred juleglæden med dem du kender.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

VIND PRÆMIER OG MODTAG SAMTIDIG ARTIKLER SOM DENNE DIREKTE I DIN INDBAKKE.

TILMELD DIG RAGNAROCK’S NYHEDSBREV

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

RAGNAROCK LYNQUIZ MAJ

Hvilket år kunne festivalen prale af sin første reggae-koncert med ingen ringere end Bob Marley and the Wailers? Test din paratviden i RAGNAROCKs lynquiz!

Læs mere »

TAG MED PÅ GÅDEJAGT EFTER ROSKILDE FESTIVAL-ÅNDEN

Der skal laves rockmoves og gættes festivalklassikere, når deltagerne i en ny gådejagt går på opdagelse i minder og musik på dyrskuepladsen i Roskilde. Gådejagten ”Er I der Roskilde?” er en del af RAGNAROCKs nye udstilling ’Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival.’

Læs mere »

DERFOR RAMMER DET SÅ HÅRDT, AT ROSKILDE FESTIVAL IGEN BLIVER AFLYST

Roskilde Festival skaber minder i bunkevis. Historier om at være ung for fuld udblæsning. Oplevelser, der ændrer den, du er. Efter flere års arbejde med at skabe RAGNAROCKs særudstilling ‘Smattens Magi: 50 års aftryk af Roskilde Festival’ har museumsinspektør Rasmus Rosenørn fået Roskilde Festival helt ind under huden. Og for ham står det klart, at aflysningen af årets festival har stor betydning for ikke bare unge men også dansk ungdomskultur – og måske også for alle andre. Mia Ramsing har spurgt ham hvorfor.

Læs mere »

FESTIVALHISTORIE: SYV MARKANTE ØJEBLIKKE

Roskilde Festivalen står midt i et af de mest skelsættende øjeblikke i sin historie. For andet år i træk er den store musikevent aflyst grundet coronapandemien. Men det er ikke første gang, at ’Roskilde’ gennemlever markante hændelser, der er gået over i (festival)historien. Mia Ramsing Jensen stiller her skarpt på syv betydningsfulde begivenheder i Roskilde Festivalens levetid.

Læs mere »

KLAI’S GIVER NYT LIV TIL CAFÈ RAGNAROCK

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube KLAI’S GIVER NYT LIV TIL CAFÈ RAGNAROCK Læsetid: 2 min. Klai’s Kitchen, som det seneste år har serviceret gæster i cafeen på Roskilde Museum, står nu også bag menukortet på RAGNAROCK. Parret bag har overtaget forpagtningen af Café RAGNAROCK, og gæsterne kan roligt sætte næsen op…

Læs mere »

GRAFFITI-KONGERNE AF ROSKILDE FESTIVAL

Op gennem 1990erne begyndte Roskilde Festival at få store problemer med graffiti-glade publikummer, der tegnede overalt på hele festivalen. I 1999 løste festivalen det ved at frigive et stort område til lovlig graffiti, som Lars Pedersen lige siden har stået for. I dag er graffiti blevet en fast del af Roskilde Festival. Derfor indgår det også i RAGNAROCKs særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”, hvor Lars og hans kompagnon Peter Skensved fra Institut for Urban Kunst har malet et helt nyt graffiti-kunstværk, der omhandler 50 års festivalkultur.

Læs mere »

HENRIK VIBSKOV ER EN DEL AF “SMATTENS MAGI”

Den verdenskendte danske designer og kunstner Henrik Vibskov indgår i
RAGNAROCKs særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”. Det gør han med det helt nye og specialdesignede installationsværk ”Purple Haze”, der tager udgangspunkt i festivalens særlige stemning og enorme campingområde.

Læs mere »

A wop baba loo bop a wop bam boom!

FÅ gode historier og quiz i indbakken hver MÅNED.

X