RAGNAROCK Logo

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

fra glade sen-hippier til stilsikre popikoner: sådan fandt tv-2 melodien

Af Lene Steinbeck

D. 16.09.2022

Når man træder ind i TV-2s lydstudie ”Have a Cigar”, som er udstillet på RAGNAROCK, bevæger man sig samtidig ind i reminiscensen af en tid, som i høj grad var med til at definere bandet. Det var her, at nogle af deres største numre blev til – her, at TV-2 genopfandt sin lyd og sin stil.

Museumsinspektør på RAGNAROCK, Rasmus Rosenørn, er glad for at TV-2 har ladet deres lydstudie udstille på museet. Det åbner nemlig op for fortællingen om musikproduktion i tiden, og såvel som bandets historie. FOTO: RAGNAROCK

De fleste har danset til ”Kys Bruden” og skrålet med på ”Det er samfundets skyld”. Men der var engang, som de fleste eventyr bedyrer, hvor bandet ikke hed TV-2, men Taurus. De var spiret frem i 1970’erne og tog form efter en musikscene, der ville lidt af det hele. Hvordan de blev til det TV-2, vi kender i dag, er en af de historier, som publikum kan møde på RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur. Her udstilles nemlig TV-2s legendariske lydstudie ”Have a Cigar”, som i høj grad rammesatte en tid, hvor bandet eksperimenterede med lyd og stil. Forsanger Steffen Brandt fortæller om bandets udvikling, der begyndte med en flok ”glade sen-hippietyper”, som han selv beskriver dem.

”1970’erne var jo et underligt årti rent musikalsk, fordi der var så mange genrer i spil. Vi spillede lidt af det hele og havde ikke rigtigt nogen retning. Der var egentlig ikke nogen større ide i det, andet end at vi lavede vores egen musik, og det var vi sådan set glade for,” siger Steffen Brandt.

 

80’ernes stramme koncepter

Så kom 1980’erne, som var et årti med nybrud inden for mange kunstneriske genrer. Også musikken. Taurus blev til TV-2, og det var ikke kun navnet, der var nyt. Efter at have varmet op for Kraftwerk, fik Brandt og co. øjnene op for det tyske bands stramme form i både lyd og attitude. Og da punken og new wave’en strømmede ind fra England, rev den TV-2 med.

”Vi skulle lave korte, præcise sange, og det skulle gå stærkt, både tekstmæssigt og musikalsk. Der skulle ikke være flere ord end højst nødvendigt, det var den lyd, som vi i løbet af 80’erne udviklede. Da vi nåede slutningen af årtiet og blev klar over, at vi beherskede den stramme form, ville vi også gerne udfordre den. Så røg vi pludselig ind i 90’erne, hvor vi ender i det her studie,” fortæller Steffen Brandt med henvisning til ”Have a Cigar.”

I begyndelsen af 1990’erne omdannede TV-2 nemlig deres øvelokale, som lå i baggården bag Steffen Brandts hus, til deres helt eget pladestudie, som de kunne bruge, som de ville. Det blev deres primære indspilningssted op gennem 90’erne, hvor trangen til at balancere et familieliv meldte sig for de aarhusianske popstjerner.

 

Ind til kernen

Tidligere havde TV-2 brugt store mængder tid og penge på at turnere rundt til store studier for at indspille plader. Med deres eget studie, som fik navnet ”Have a Cigar”, fik de en fast base med en ro, som gav bandet mulighed for at koncentrere sig om det, det hele handlede om: Musikken. De forlod de stramme new wave- og Kraftverk-inspirerede koncepter og afprøvede nye teknologier.

”Specifikt betød det, at de turde udfordre og bryde med det stramme koncept, de havde for hvad TV-2 var, og hvordan en TV-2-sang skulle lyde,” fortæller museumsinspektør på RAGNAROCK, Rasmus Rosenørn.

”Det, der i begyndelsen var et kreativt mulighedsrum, var efterhånden blevet en hæmsko op gennem 80’erne. Da mulighederne i det gamle koncept var udtømt, gav studiet dem mulighed for at udvikle sig i en ny retning.”

Han er glad for, at TV-2 i stedet for at sælge ud af guldet har valgt at lade studiet udstille på RAGNAROCK. For det indkapsler en vigtig fortælling om både tiden, musikken og bandet.

”Det er et studie med et virkelig vigtigt bidrag til 90’ernes danske popscene. Hele ”Kys Bruden ”-trilogien er jo skabt i de her rammer. Det er tre albums, hvor TV-2 genopfandt sig selv og viste, at de efter mere end ti år som band stadig var relevante, havde noget nyt at byde på og i det hele taget var et vigtigt indslag i dansk musik,” fortæller Rasmus Rosenørn.

 

Studiets magt

Rasmus Rosenørn mener, at studiet har været afgørende for, hvordan bandet lyder i dag.

”Hvis man spørger TV-2, er der ingen tvivl om, at de tre plader plus de to efterfølgende ikke havde fået den lyd, de har, hvis ikke de havde deres eget studie til rådighed.”

Og det er Steffen Brandt ganske rigtigt enig i.

”Der skete noget andet fantastisk i de store studier, det skal ikke være nogen hemmelighed. Men det tog lang tid, det var sindssygt dyrt, og vi var meget væk fra familierne. Nu havde vi prøvet de der store studier, og vi var ikke så sindssygt imponeret over dem mere. Nu ville vi egentlig godt ind til sagens kerne. Og det gav studiet os muligheden for. Når vi besluttede os for det, kunne vi gå i studiet, og så kunne vi arbejde, indtil pladen var færdig,” siger Steffen Brandt.

TV-2 brugte ”Have a Cigar” som indspilningsstudie indtil omkring år 2005. Her begyndte bandet at indspille i andre studier, når de samarbejdede med forskellige producere. Studiet blev efterfølgende skilt ad og genskabt på RAGNAROCK, hvor det kan ses som en fast del af udstillingen ”Jagten på den fede lyd.”

VIND PRÆMIER OG MODTAG SAMTIDIG ARTIKLER SOM DENNE DIREKTE I DIN INDBAKKE.

TILMELD DIG RAGNAROCK’S NYHEDSBREV

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

Historien bag musikken: Jesper Binzer

I ægteskabstermer fejrer de rubinbryllup. 40 år med kradsende kriser, langt hår og kreative processer i mange forskellige tempi. 2024 er et jubilæumsår for D-A-D, der er gamle nok til at være kommet på museum. Jesper Binzer fortæller om at finde sig til rette med nostalgien, selv om man er ramt af fremtids-tourette.

Læs mere »

Historien bag musikken: Johnny Reimar

Dukker der en tyrolerhat eller en smølf op på nethinden, når man tænker på Johnny Reimar, så er det ikke et forkert billede. Men det er langt fra hele historien om en af dansk musiks helt store stjerner. Johnny Reimar har produceret musik for nogle af de største danske navne, solgt millioner af plader og boet på hotel med Rolling Stones.

Læs mere »

Historien bag musikken: Anne Dorte Michelsen & Maria Bramsen

Den ene drømte om at lave en soloplade og leve af musikken. Den anden tog til audition for at fordrive tiden med et eller andet, mens hun fandt ud af, hvad hun ville. Drømmene og ambitionerne var vidt forskellige, men Anne Dorte Michelsen og Maria Bramsen fandt sammen og skabte nogle af 80’ernes og 90’ernes allerstørste hits.

Læs mere »

Historien bag musikken: Søs Fenger

Egentlig troede hun, at hun skulle være fotograf. Men så tumlede Søs Fenger op på en scene og ind i en karriere som sangerinde. Hun var 21 og ville prøve det hele! Siden er kanterne slebet lidt til, og gennem 40 år har Søs Fenger fundet sin stil og troen på, at hun har noget at tilbyde.

Læs mere »

Historien bag musikken: Peter Sommer

Han har spillet på stort set alle de scener, han har kunnet drømme om. Men faktisk har det aldrig været den ambition, der har drevet sanger og sangskriver Peter Sommer. Hverken det at stå på en scene eller at drive det til noget mere. Alligevel kom karrieren buldrende. Han har det godt, har fundet sin hylde, og hvis man kan høre en længsel og en sorg i hans sange, så er det nok nærmest sorgen over mangel på ambition.

Læs mere »

Vinterferie

I uge 7 + 8 er der skruet maks op på volumenknappen, når hele RAGNAROCK vibrerer med vinterferie aktiviteter.

Læs mere »

FRA RADIO LUXEMBOURG TIL TIKTOK: NY SPOTUDSTILLING LUKKER DEN MUSIKALSKE GENERATIONSKLØFT MELLEM UNGE OG DERES FORÆLDRE

Unges musik har alle dage været en torn i øjet på deres forældre. I en ny udstilling undersøger Danmarks rockmuseum, RAGNAROCK, unges lyttekultur. For hvordan opdager unge musik i en verden, hvor teknologi og platforme er i konstant forandring? Måske er de slet ikke så forskellige fra deres forældre og bedsteforældre. Måske ville Beatles også have været kæmpestore på TikTok.

Læs mere »
X