Kvinden alene i front
Hvad de kalder konceptet, forandrer sig stadig. En koncertplatform. Eller et musiknetværk. Men visionen er at gøre op med en skævvridning af kønsfordelingen i musikken. Og formatet er meget klart: Fem kvindelige kunstnere spiller hver et set på 15-20 minutter, og tilsammen udgør de en koncert. Koncerterne har skiftende line-ups, og på nuværende tidspunkt har mere end 80 musikere været med. På scenen er der ikke andre end den optrædende.
”Nana og Kirstine var meget nysgerrige på formatet med solokoncerten. Her står man selv for alt det performative, uden det sikkerhedsnet der er i at være en del af et band. Du er alene, så det er en vildt intens oplevelse. Der er så meget empowerment i det”, fortæller Anya Mathilde Poulsen.
Nok er kvinderne alene på scenen. Men backstage er der et stort netværk af kvinder, der arbejder sammen for at vise kvinder i alle aldre, at et liv i musikkens verden ikke mest er for mænd.
Kvinderne synger, mændene spiller
I 2012 udkom rapporten ”Kønsbalancen i rytmisk musik”, og den konkluderede, at 80 % af branchen var af hankøn – kun hver femte var altså kvinde. Allerede i 2007 udgav Anya Mathilde Poulsen bogen ”Feminint forstærket” om kvinder i musik, og hun har længe fulgt debatten. En problemstilling, som de tre bag HUN SOLO ikke følte, at branchen selv gjorde nok for at ændre.
”Branchen forsvarede sig stort set altid med, at de ikke forholdt sig til køn, men kun bookede ud fra kvalitet. Det, de faktisk sagde, var jo, at kvinderne ikke var dygtige nok. Men vi kunne sagtens få øje på virkelig meget tårnhøj kvalitet blandt danske, kvindelige musikere,” siger Anya Mathilde Poulsen.
Et andet argument, der gik igen, var, at kvinderne bare kunne komme ind i kampen.
“Men det er jo ikke altid helt så enkelt, hvis banen er defineret af og indrettet til nogle andre,” siger Anya Mathilde Poulsen. “Derudover har det seneste års debat også vist, hvilket problem sexisme udgør,” tilføjer hun.