MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

Musik er ”ekstraordinært identitetsskabende” – og alle har behov for at være repræsenteret

Af Lene Steinbeck

Læsetid: 3 min.

I de formative teenageår fylder musikken så meget, at den ofte definerer, hvem vi bliver. Blandt andet derfor, arbejder kvinderne bag HUN SOLO på at gøre op med den skæve kønsfordeling i musikbranchen og vise, at musikken er for alle køn. Og at kvinder laver lige så fremragende musik som mænd

HUN SOLOs tre grundlæggere – Kirstine Stubbe Teglbjærg, Nana Jacobi og Anya Mathilde Poulsen. Foto: Tine Bek.

I 2016 fik musikbibliotekar Anya Mathilde Poulsen en mail fra to kvindelige musikere. Kirstine Stubbe Teglbjærg og Nana Jacobi havde forgæves forsøgt at stable et koncertkoncept udelukkende med kvinder på benene i anledning af Kvindernes Internationale Kampdag. Problemet var bare, at ingen af de etablerede spillesteder, de havde kontaktet, troede på idéen.

Med en håndfuld afslag i rygsækken kontaktede de Anya. Hun havde tidligere booket Kirstine Stubbe Teglbjærg til Roskilde Bibliotek og også udgivet en bog om kvinder i musik. Koncerten blev sat op, musikerne inviteret til Roskilde, og arrangementet annonceret. Derfra gik det stærkt.

”Allerede inden den første koncert havde vi pludselig en aftale dagen efter med Kulturhuset Krudttønden på Østerbro, og så blev vi kontaktet af VEGA – et af Københavns vigtigste spillesteder”, fortæller Anya Mathilde Poulsen.

De tre kvinder havde startet noget, de alle tre brændte for: Flere kvinder i musikbranchen. Og pludselig begyndte ellers lukkede døre at springe op. HUN SOLO var en realitet.

 

”Piger, der vokser op, har brug for at høre kvinder fortælle om deres eget synspunkt. Alle har brug for at være repræsenteret.”

– Anya Mathilde Poulsen

HUN SOLO på Forbrændingen i Albertslund 2019, hvor bl.a. Dicte, Iris Gold, Angående Mig og amerikansk-indiske Madame Gandhi var en del af aftenens line-up. Foto: Niels Ole Sørensen.

Kvinden alene i front

Hvad de kalder konceptet, forandrer sig stadig. En koncertplatform. Eller et musiknetværk. Men visionen er at gøre op med en skævvridning af kønsfordelingen i musikken. Og formatet er meget klart: Fem kvindelige kunstnere spiller hver et set på 15-20 minutter, og tilsammen udgør de en koncert. Koncerterne har skiftende line-ups, og på nuværende tidspunkt har mere end 80 musikere været med. På scenen er der ikke andre end den optrædende.

”Nana og Kirstine var meget nysgerrige på formatet med solokoncerten. Her står man selv for alt det performative, uden det sikkerhedsnet der er i at være en del af et band. Du er alene, så det er en vildt intens oplevelse. Der er så meget empowerment i det”, fortæller Anya Mathilde Poulsen.

Nok er kvinderne alene på scenen. Men backstage er der et stort netværk af kvinder, der arbejder sammen for at vise kvinder i alle aldre, at et liv i musikkens verden ikke mest er for mænd.

Kvinderne synger, mændene spiller

I 2012 udkom rapporten ”Kønsbalancen i rytmisk musik”, og den konkluderede, at 80 % af branchen var af hankøn – kun hver femte var altså kvinde. Allerede i 2007 udgav Anya Mathilde Poulsen bogen ”Feminint forstærket” om kvinder i musik, og hun har længe fulgt debatten. En problemstilling, som de tre bag HUN SOLO ikke følte, at branchen selv gjorde nok for at ændre. 

”Branchen forsvarede sig stort set altid med, at de ikke forholdt sig til køn, men kun bookede ud fra kvalitet. Det, de faktisk sagde, var jo, at kvinderne ikke var dygtige nok. Men vi kunne sagtens få øje på virkelig meget tårnhøj kvalitet blandt danske, kvindelige musikere,” siger Anya Mathilde Poulsen.

Et andet argument, der gik igen, var, at kvinderne bare kunne komme ind i kampen.

“Men det er jo ikke altid helt så enkelt, hvis banen er defineret af og indrettet til nogle andre,” siger Anya Mathilde Poulsen. “Derudover har det seneste års debat også vist, hvilket problem sexisme udgør,” tilføjer hun.

Roskilde Festival 2017, hvor HUN SOLO spillede på Avalon, festivalens tredjestørste scene. Det er en af de få koncerter, hvor HUN SOLO brød med soloformatet og havde fuldt band med, sammensat specielt til de to events på Roskilde og Smukfest samme år. I line-up var Fallulah, svenske Mariam the Believer, islandske JFDR, Kirstine Stubbe Teglbjærg og Nana Jacobi. Foto: Anya Matilde Poulsen.

De vigtige rollemodeller

Da Anya Mathilde Poulsen i 2007 som musikjournalist i DR udgav ’Feminint forstærket’, en interviewbog med samtaler med kvindelige musikere, skrev hun på en fornemmelse. Bogen er skrevet før rapporterne om kønsfordeling i musikbranchen, men Anya Mathilde Poulsens egen vurdering var, at noget var helt skævt. Derfor ville hun bl.a. undersøge, om kvindelige musikere havde oplevet barrierer undervejs i karrieren. Særligt et svar gik igen i bogen: Der manglede rollemodeller at spejle sig i.

”Musik er jo ekstraordinært identitetsskabende. Det er helt vildt, så mange af os, der har hardcore-lyttet musik op gennem teenageårene. For mange er musik en uundværlig del af hver eneste dag. Så er det klart, at når man som helt ung brænder for musik og investerer så mange følelser, så tager man også meget identitet fra den. Der er så meget i musik, der handler om at finde ud af, hvem man er,” fortæller Anya Mathilde Poulsen.

Derfor er det ifølge hende enormt vigtigt, at man kan spejle sig i dem, der laver musikken. For når man lytter til teksterne, bliver man også præsenteret for fortællinger og blikke på verden.

”Det giver er jo et temmelig ubalanceret blik, hvis det i 80 % af tilfældene kommer fra mænd. Musik handler ofte om kærlighed og seksualitet og følelser i det hele taget, og da kan vi som kultur have rigtig meget brug for, at piger og kvinder også får lov til at være subjekt i stedet for bare objekt, som man i mange år har været. Piger, der vokser op, har brug for at høre kvinder fortælle om deres eget synspunkt. Alle har brug for at være repræsenteret.”

I 2020 modtog HUN SOLO GAFFAs særpris ‘Tak Rock’-prisen, som gives til en aktør, der har gjort en ekstraordinær indsats for dansk musik. HUN SOLO har også modtaget DMF’s Ildsjælspris og Ethel-Prisen for sit arbejde for diversitet og en bedre kønsbalance. På billedet ses de tre grundlæggere, Kirstine Stubbe Teglbjærg, Nana Jacobi og Anya Mathilde Poulsen. Foto: Anya Matilde Poulsen.

I 2012 kunne man i rapporten ”Kønsbalancen i rytmisk musik” læse, at der er en temmelig skævvredet kønsfordeling i det rytmiske musikliv. Branchen beskæftiger 80% mænd og 20% kvinder. Det gælder alt fra udøvende kunstnere til scenefolk og elever på landets musikskoler. En rapport fra 2017 viste, at der er sket meget lidt for at rette op på skævvridningen

Bag HUN SOLO står musikerne Kirstine Stubbe Teglbjærg og Nana Jacobi samt musikformidler og forfatter Anya Mathilde Poulsen. HUN SOLO har haft over 80 forskellige kunstnere med i line-up siden 2016, bl.a. Eivør, Pernille Rosendahl, Kira Skov, Jenny Wilson, Barbara Moleko, Fallulah, Lydmor, Randi Laubek, Maggie Björklund og mange flere. I 2018 startede HUN SOLO sit eget label, HUN SOLO Records.

Navnet henviser selvfølgelig til konceptet med kvindernes solo-koncerter. Men samtidig ligger der i det en lille hilsen til Han Solo fra Star Wars-universet – den seje enegænger, som er en vigtig karakter og en ægte holdspiller

VIND PRÆMIER OG MODTAG SAMTIDIG ARTIKLER SOM DENNE DIREKTE I DIN INDBAKKE.

TILMELD DIG RAGNAROCK’S NYHEDSBREV

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

RAGNAROCK LYNQUIZ MAJ

Hvilket år kunne festivalen prale af sin første reggae-koncert med ingen ringere end Bob Marley and the Wailers? Test din paratviden i RAGNAROCKs lynquiz!

Læs mere »

TAG MED PÅ GÅDEJAGT EFTER ROSKILDE FESTIVAL-ÅNDEN

Der skal laves rockmoves og gættes festivalklassikere, når deltagerne i en ny gådejagt går på opdagelse i minder og musik på dyrskuepladsen i Roskilde. Gådejagten ”Er I der Roskilde?” er en del af RAGNAROCKs nye udstilling ’Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival.’

Læs mere »

DERFOR RAMMER DET SÅ HÅRDT, AT ROSKILDE FESTIVAL IGEN BLIVER AFLYST

Roskilde Festival skaber minder i bunkevis. Historier om at være ung for fuld udblæsning. Oplevelser, der ændrer den, du er. Efter flere års arbejde med at skabe RAGNAROCKs særudstilling ‘Smattens Magi: 50 års aftryk af Roskilde Festival’ har museumsinspektør Rasmus Rosenørn fået Roskilde Festival helt ind under huden. Og for ham står det klart, at aflysningen af årets festival har stor betydning for ikke bare unge men også dansk ungdomskultur – og måske også for alle andre. Mia Ramsing har spurgt ham hvorfor.

Læs mere »

FESTIVALHISTORIE: SYV MARKANTE ØJEBLIKKE

Roskilde Festivalen står midt i et af de mest skelsættende øjeblikke i sin historie. For andet år i træk er den store musikevent aflyst grundet coronapandemien. Men det er ikke første gang, at ’Roskilde’ gennemlever markante hændelser, der er gået over i (festival)historien. Mia Ramsing Jensen stiller her skarpt på syv betydningsfulde begivenheder i Roskilde Festivalens levetid.

Læs mere »

KLAI’S GIVER NYT LIV TIL CAFÈ RAGNAROCK

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube KLAI’S GIVER NYT LIV TIL CAFÈ RAGNAROCK Læsetid: 2 min. Klai’s Kitchen, som det seneste år har serviceret gæster i cafeen på Roskilde Museum, står nu også bag menukortet på RAGNAROCK. Parret bag har overtaget forpagtningen af Café RAGNAROCK, og gæsterne kan roligt sætte næsen op…

Læs mere »

A wop baba loo bop a wop bam boom!

FÅ gode historier og quiz i indbakken hver MÅNED.

X