MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

RAGNAROCK vil undersøge festkulturen på Roskilde Festival efter corona

Af Lene Steinbeck

Efter to års fravær vender Roskilde Festival tilbage som en festlig del af sommerens program. Men går unge på festival som i 2019, eller er det sket noget med deres festkultur under corona? Det vil RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur undersøge under årets festival

For nogle er det affald – for RAGNAROCK kan festivalefterladenskaber være guld. Et hold fra museet vil være til stede på årets Roskilde Festival for at dokumentere og indsamle den aktuelle festkultur blandt unge. Foto: Anders Bjørn Jensen

Når Roskilde Festival om nogle uger afholdes med alle de traditioner, der hører til, sker det efter en lang periode med nedlukninger, afstand og aflysninger. De unges festkultur og deres rum for samvær har været sat på ufrivillig pause i to år. Så hvad sker der, når det pludselig er muligt at samle 100.000 mennesker til Roskilde Festival? Det vil museumsfolk fra RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur gerne blive klogere på.

”Der kan godt være opstået forskellige opfattelser af, hvordan man skal feste og være sammen til sådan en stor begivenhed. Nogle vil bare tage tråden op fra 2019, mens andre måske vil have tendens til mere forsigtighed og større alvor i forhold til, hvordan man er sammen i så store forsamlinger,” siger Rasmus Rosenørn, museumsinspektør og samlingsansvarlig ved museumsorganisationen ROMU, som RAGNAROCK hører under.

Han og et team fra museet tager ud på festivalen for at indsamle og dokumentere unges festkultur anno 2022. Rasmus Rosenørn er spændt på, om noget er ændret, ikke mindst set i lyset af festivalens arbejde med at skabe trygge rammer om en god oplevelse.

”Det har været et stort og gensidigt arbejde mellem festivalen og deltagerne. Festivalen har både prøvet at styre og at anerkende den måde, som unge bruger og går på festival på. Så det er interessant at se efter to års fravær, om det stadig hænger ved – og hvad festivalen har gjort for at udvikle festkulturen og den måde, man er sammen på, i de mellemliggende år.”

Indsamling af festkulturen

På RAGNAROCK kan man for tiden opleve særudstillingen ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival,” og her kan man se og få fortællingen om nogle af de ikoniske genstande, som kendetegner festivalen. For eksempel den legendariske rævebong, som mange Roskilde festivaldeltagere vil genkende, og pokalen for Camp of the Year. Men når Rasmus Rosenørn og hans team tager på festival i år, er de mere interesseret i ”hverdagen” på festivalen.

”Rævebongen har en lang tradition og fortæller en helt særlig historie. Men for os er det lige så interessant med en impulsivt overskåret flaske med en slange i, øldåsen med et hul i bunden eller det hjemmelavede drukspil. Vi vil rigtig gerne finde det, der opstår på stedet – og som er en helt normal del af festivalen, der måske ikke er helt så normalt for alle andre,” siger Rasmus Rosenørn.

Han understreger, at det ikke er rusmiddelkulturen, de vil undersøge, men fællesskab og samvær. På festivalen kan det dog være svært at skille fra hinanden. 

Museet er også opmærksom på, at festkulturen på Roskilde Festival ikke kan stå alene som en pejling i forhold til ungdomskulturen.

”Men festivalen er et vindue ind til en stor del af ungdomskulturen, og hvordan den har det. Både i samtiden og historisk. Det er en indgang til viden, der ligger lige i RAGNAROCKs baghave. Og det kan styrke vores viden på et felt, som er meget bredere end fest og festkultur – det er med til at give en forståelse af, hvad sker blandt unge lige nu, og hvad der er vigtigt for dem. Måske giver det os ligefrem en pejling på fremtiden. Derfor er det interessant for os som museum,” siger Rasmus Rosenørn.

Resultaterne af RAGNAROCKs festivalobservationer kan man opleve på museet i løbet af efteråret, ligesom man på GRASP 2022 kan høre mere om projektets resultater.

Særudstillingen om om 50 år med Roskilde Festival kan opleves på RAGNAROCK, Rabalderstræde 16 i Roskilde i hvert fald året ud.

VIND PRÆMIER OG MODTAG SAMTIDIG ARTIKLER SOM DENNE DIREKTE I DIN INDBAKKE.

TILMELD DIG RAGNAROCK’S NYHEDSBREV

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

Poul Martin Bonde: Kashmirs vigtige bagmand

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube Poul martin bonde – KAshmirs vigtigste bagmand 15.11.2024 Af: Karina Edlund Jensen Poul Martin Bonde, der stod Kashmir meget nær, tog en del billeder af bandet, da han besøgte dem under deres ophold ved Lake Tahoe. Billederne er en del af udstillingen om ”The Good Life”,…

Læs mere »

Vigtige privatfotos af Kashmir udstilles for første gang

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube Vigtige privatfotos af Kashmir udstilles for første gang Tekst: Karina Edlund Jensen Fotos: Poul Martin Bonde, privatfotos I spot-udstillingen ‘The Good Life’ er det for første gang muligt at se et udvalg af de private billeder, som pladeselskabsmanden Poul Martin Bonde tog af bandet i løbet…

Læs mere »

Opkaldt efter fræk magasinforside

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube Opkaldt efter fræk magasinforside 25.10.2024 Af: Karina Edlund Jensen Det var en magasinforside, der inspirerede Kasper Eistrup til navnet på Kashmirs megahit af et abum ‘The Good Life’. Billederedigering: Kristian Grøndahl /ROMU.  Albumtitlen ‘The Good Life’ er for længst blevet en klassiker i nyere dansk rockhistorie. Hidtil har…

Læs mere »

Kashmir

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube KASHMIRS ‘THE GOOD LIFE’ VÆKKES TIL LIVE EFTER 25 ÅR 06.05.2024 ’The Good Life’ udstillingen kan opleves fra den 13. september på RAGNAROCK. Grafik: Dennis Reindau.  I år er det 25 år siden, at det danske rockband Kashmir udgav albummet ’The Good Life’, som blæste både…

Læs mere »

Historien bag musikken: Jesper Binzer

I ægteskabstermer fejrer de rubinbryllup. 40 år med kradsende kriser, langt hår og kreative processer i mange forskellige tempi. 2024 er et jubilæumsår for D-A-D, der er gamle nok til at være kommet på museum. Jesper Binzer fortæller om at finde sig til rette med nostalgien, selv om man er ramt af fremtids-tourette.

Læs mere »

Historien bag musikken: Johnny Reimar

Dukker der en tyrolerhat eller en smølf op på nethinden, når man tænker på Johnny Reimar, så er det ikke et forkert billede. Men det er langt fra hele historien om en af dansk musiks helt store stjerner. Johnny Reimar har produceret musik for nogle af de største danske navne, solgt millioner af plader og boet på hotel med Rolling Stones.

Læs mere »

Historien bag musikken: Anne Dorte Michelsen & Maria Bramsen

Den ene drømte om at lave en soloplade og leve af musikken. Den anden tog til audition for at fordrive tiden med et eller andet, mens hun fandt ud af, hvad hun ville. Drømmene og ambitionerne var vidt forskellige, men Anne Dorte Michelsen og Maria Bramsen fandt sammen og skabte nogle af 80’ernes og 90’ernes allerstørste hits.

Læs mere »
X