MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

ROCKDØDEN UNDER GULVBRÆDDERNE

For nylig gik Troels Rovsing Koch i gang med at renovere sit gulv. Under de gamle brædder dukkede en avis op med en diger spådom. Rocken var – åbenbart – allerede døende, da den kom til Danmark.

”Han spillede rokke- og rulle-musik i juleferien og fandt, at det blev til en daarlig version af charleston.”

Det var den britiske dirigent Sir Malcolm Sargent, der ikke mente at der var meget at komme efter i tidens dille – rock ’n’ roll musikken. Måske var han den første, der spåede genrens endeligt, da han kom med denne forudsigelse i 1957:

”Rokke og rulle vil dø inden længe.”

Artiklen dukkede op ved noget af et tilfælde. ”Jeg var ved at få renoveret gulv i et hus, der blev bygget i 1950’erne. Nedenunder de gamle gulvbrædder lå der en masse gamle aviser.”

Gulvet – og aviserne – tilhører Troels Rovsing Koch ”De fleste var blevet spist af mus, men Berlingske Tidende fra d. 8 januar 1957 havde overlevet. Og der fik jeg øje på artiklen på forsiden.”

Da artiklen blev udgivet var rocken ikke for alvor slået igennem i Danmark endnu. Den havde dog fået en vis mediedækning – og ikke kun for det positive.

Forbudte trin og kanonslag

Det var virkelig et fejt trick.

Den kontroversielle danselærer Børge Kisbye havde arrangeret dansearrangementer i kødbyen, hvor han bl.a. underviste i rockmusikkens forbudte dansetrin. I oktober 1956 lykkedes det ham imidlertid at få noget langt større stablet på benene: en rockkoncert i KB-hallen.

Her optrådte navne som Ib ”Rock” Jensen og Preben Uglebjerg foran ”Fire tusinde fuldkommen ellevilde unge mennesker” ifølge Politiken. Aftenen var ”den helt store, fantastiske og ubegribelige sukces.” Også selvom det hele naturligvis var ”et modelune, som oldinge over 18 aar ikke begriber meget af.”

Men længere nede i forsideartiklen kan man også læse, at stemningen ”efter forestillingen udartede sig til optøjer uden for KB Hallen.”

Pressefotografen Ole Neesgaard vidst, at mens der var gode billeder i unge mennesker, der morede sig og teede sig til tidens toner, så var der endnu bedre billeder i nogle raske optøjer. Derfor havde han delt kanonslag ud til nogle af gæsterne, og med ét var der lidt for meget gang i gaden blandt den københavnske arbejderungdom.

Mon ikke det var den slags historier, de fleste læsere af Berlingske Tidende kunne komme i hu, når snakken faldt på rock ’n’ roll?

”En god, personlig ven af Kong Frederik”

Malcolm Sargent var en af de absolut mest respekterede og feterede skikkelser inden for klassisk musik i Storbritanien i 1950’erne. Som chefdirigent for de meget populære Proms, otte ugers daglige koncerter hen over sommeren i Royal Albert Hall, var han en kendt offentlig figur.

Kong Frederik 9., der interesserede sig livligt for klassisk musik var blandt hans venner, og han hørte til i samfundets absolutte kulturelite. Det var ikke en hvilken som helst herre, der udtalte sig om den nye musikdille.

Han blev citeret yderligere I avisen Daily Mail, hvor han taler om de unges musikalske vildfarelser: ”The amazing thing about rock ’n’ roll is that youngsters who go into ecstasies sincierly believe that there is something new and wonderful about the music. There is nothing new or wonderful about it: rock ‘n’ roll has been played in the jungle for centuries.”

Sargents racebetonede nedgørelse af den nye genre finder der dog ikke vej til Berlingskes læsere. Det lader heller ikke til, at der var specielt mange unge, der tog sig af den nye musiks tidlige bortgang. Den blev populær som aldrig før i løbet af 1957.

Internettet er en døgnflue

For Troels Rovsing Koch gav avisfundet anledning til nogle refleksioner.

”Jeg tænkte, at det var sjovt at se hvordan man laver spådomme, der ikke rigtigt viser sig at holde. Jeg kom til at tænke på den norske minister, der i 1990’erne spåede, at internettet aldrig ville slå igennem.”

Selvom Malcom Sargents spådom ikke kom til at holde vand i slutningen af 1950’erne, så står den lidt i et andet lys i dag for Troels Rovsing Koch:

”Men så gik der 50 år, og så fik han alligevel lidt ret. Det tog lidt længere tid, men et blik på tidens hitlister tyder desværre på, at manden fik ret. Og det er sgu lidt ærgerligt.” lyder det fra Troels Rovsing Koch, der som rockfan både savner Copenhell og Roskilde Festival i år.

Mon ikke vi vil få noget rock på plakaten her til 2021 – også selvom det ikke bliver fra toppen af hitlisterne.

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

RAGNAROCK LYNQUIZ MAJ

Hvilket år kunne festivalen prale af sin første reggae-koncert med ingen ringere end Bob Marley and the Wailers? Test din paratviden i RAGNAROCKs lynquiz!

Læs mere »

TAG MED PÅ GÅDEJAGT EFTER ROSKILDE FESTIVAL-ÅNDEN

Der skal laves rockmoves og gættes festivalklassikere, når deltagerne i en ny gådejagt går på opdagelse i minder og musik på dyrskuepladsen i Roskilde. Gådejagten ”Er I der Roskilde?” er en del af RAGNAROCKs nye udstilling ’Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival.’

Læs mere »

DERFOR RAMMER DET SÅ HÅRDT, AT ROSKILDE FESTIVAL IGEN BLIVER AFLYST

Roskilde Festival skaber minder i bunkevis. Historier om at være ung for fuld udblæsning. Oplevelser, der ændrer den, du er. Efter flere års arbejde med at skabe RAGNAROCKs særudstilling ‘Smattens Magi: 50 års aftryk af Roskilde Festival’ har museumsinspektør Rasmus Rosenørn fået Roskilde Festival helt ind under huden. Og for ham står det klart, at aflysningen af årets festival har stor betydning for ikke bare unge men også dansk ungdomskultur – og måske også for alle andre. Mia Ramsing har spurgt ham hvorfor.

Læs mere »

FESTIVALHISTORIE: SYV MARKANTE ØJEBLIKKE

Roskilde Festivalen står midt i et af de mest skelsættende øjeblikke i sin historie. For andet år i træk er den store musikevent aflyst grundet coronapandemien. Men det er ikke første gang, at ’Roskilde’ gennemlever markante hændelser, der er gået over i (festival)historien. Mia Ramsing Jensen stiller her skarpt på syv betydningsfulde begivenheder i Roskilde Festivalens levetid.

Læs mere »

KLAI’S GIVER NYT LIV TIL CAFÈ RAGNAROCK

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube KLAI’S GIVER NYT LIV TIL CAFÈ RAGNAROCK Læsetid: 2 min. Klai’s Kitchen, som det seneste år har serviceret gæster i cafeen på Roskilde Museum, står nu også bag menukortet på RAGNAROCK. Parret bag har overtaget forpagtningen af Café RAGNAROCK, og gæsterne kan roligt sætte næsen op…

Læs mere »

GRAFFITI-KONGERNE AF ROSKILDE FESTIVAL

Op gennem 1990erne begyndte Roskilde Festival at få store problemer med graffiti-glade publikummer, der tegnede overalt på hele festivalen. I 1999 løste festivalen det ved at frigive et stort område til lovlig graffiti, som Lars Pedersen lige siden har stået for. I dag er graffiti blevet en fast del af Roskilde Festival. Derfor indgår det også i RAGNAROCKs særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”, hvor Lars og hans kompagnon Peter Skensved fra Institut for Urban Kunst har malet et helt nyt graffiti-kunstværk, der omhandler 50 års festivalkultur.

Læs mere »

HENRIK VIBSKOV ER EN DEL AF “SMATTENS MAGI”

Den verdenskendte danske designer og kunstner Henrik Vibskov indgår i
RAGNAROCKs særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”. Det gør han med det helt nye og specialdesignede installationsværk ”Purple Haze”, der tager udgangspunkt i festivalens særlige stemning og enorme campingområde.

Læs mere »

A wop baba loo bop a wop bam boom!

FÅ gode historier og quiz i indbakken hver MÅNED.

X