MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

THE BATTLE OF BRITPOP

Af Erling Schliemann

Læsetid: 1 min.

Cliff eller Elvis – Beatles eller Stones – Blur eller Oasis. Rockhistorien har flere eksempler på samtidige navne, som delte fanskarerne.

KAMP. Det er i år 25 år siden Blur udfordrede Oasis til en duel på solgte singler. Mens Blur vandt første runde, så trak Oasis i sidste ende det længste strå.

For 25 år siden udgav britpopgrupperne Blur og Oasis hver sin single på den samme dag. Albumforløberne ”Country House” og ”Roll With it” udkom begge to d. 14. august 1995. Blur fra London var ”middle class” og havde gået på art school, mens Oasis fra Manchester var ”working class” og autodidakte. Det var forskelle, som både grupperne og medierne dyrkede. Dermed delte de også fangrupperne.

Damon Albarn fra Blur havde ændret udgivelsestidspunktet, så det blev sammenfaldende med den konkurrerende gruppe Oasis. Dermed kunne kampen afgøres: Hvem var størst?

Da hitlisten blev gjort op, havde Blur erobret førstepladsen. Men senere blev det dog Oasis, som ”vandt”, da albummet ”What’s the Story Morning Glory” solgte mere end Blurs ”The Great Escape”

1995 var kulminationen på britpopbølgen. Historien om Britpop startede i 1993, hvor Suede udgav deres debutalbum. Britpop var i opposition til den amerikanske Grunge. Mens Grunge var lig med desillusion og vrede, så stod Britpop for  en optimistisk tro på fremtiden, og stolthed over engelsk populærmusik fra 60’erne og 70’erne. I al fald i sin egen selvforståelse. The Beatles, The Kinks og David Bowie var på hver sin måde inspirationen til britpopgrupperne.

Modsat Grunge var Britpop ikke den store inspiration for danske grupper. Til gengæld blev Suede så populære i Danmark, at de i 1999 gav 3 koncerter på Roskildefestivalen. Som få udenlandske bands optrådte de også ved Grøn Koncert i 2003.

Britpop er historie, men Suede består stadig, og besøger med jævne mellemrum Danmark.

Denne video kan kun vises
hvis du accepterer cookies
Klik her for at acceptere cookies

På en uge blev ”Country House” solgt i 274.000 eksemplarer mens ”Roll with it” solgte 216.000.

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

GRAFFITI-KONGERNE AF ROSKILDE FESTIVAL

Op gennem 1990erne begyndte Roskilde Festival at få store problemer med graffiti-glade publikummer, der tegnede overalt på hele festivalen. I 1999 løste festivalen det ved at frigive et stort område til lovlig graffiti, som Lars Pedersen lige siden har stået for. I dag er graffiti blevet en fast del af Roskilde Festival. Derfor indgår det også i RAGNAROCKs særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”, hvor Lars og hans kompagnon Peter Skensved fra Institut for Urban Kunst har malet et helt nyt graffiti-kunstværk, der omhandler 50 års festivalkultur.

Læs mere »

HENRIK VIBSKOV ER EN DEL AF “SMATTENS MAGI”

Den verdenskendte danske designer og kunstner Henrik Vibskov indgår i
RAGNAROCKs særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”. Det gør han med det helt nye og specialdesignede installationsværk ”Purple Haze”, der tager udgangspunkt i festivalens særlige stemning og enorme campingområde.

Læs mere »

DET PERFEKTE SOUNDTRACK

Netflix-serie tilsætter 1800-tallet en omgang moderne pop-musik.
Museumsinspektør Mia Ramsing Jensen giver dig forklaringen på, hvorfor koblingen virker.

Læs mere »

RAGNAROCK LYNQUIZ 18. FEBRUAR

Hvilken dansk, hårdslående rapper holdt dette års (2021) nytårstale i DR2s program Deadline?
Test din paratviden i RAGNAROCKs lynquiz. Denne gang handler det om hip-hop!

Læs mere »

EN BATTLEVEST KOM PÅ MUSEUM

RAGNAROCKs kommende særudstilling om Roskilde Festival er en fortælling om publikum, de frivillige, musikken og den helt særlige stemning, historie og ånd som Nordeuropas største festival er gjort af. Der er både plads til de store perspektiver og de mere nørdede kuriositeter – som en vaskeægte ”battlevest”, der er doneret af heavyfan Thorbjørn Hein

Læs mere »

A wop baba loo bop a wop bam boom!

FÅ gode historier og quiz i indbakken hver MÅNED.

X