MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

THE BATTLE OF BRITPOP

Af Erling Schliemann

Læsetid: 1 min.

Cliff eller Elvis – Beatles eller Stones – Blur eller Oasis. Rockhistorien har flere eksempler på samtidige navne, som delte fanskarerne.

KAMP. Det er i år 25 år siden Blur udfordrede Oasis til en duel på solgte singler. Mens Blur vandt første runde, så trak Oasis i sidste ende det længste strå.

For 25 år siden udgav britpopgrupperne Blur og Oasis hver sin single på den samme dag. Albumforløberne ”Country House” og ”Roll With it” udkom begge to d. 14. august 1995. Blur fra London var ”middle class” og havde gået på art school, mens Oasis fra Manchester var ”working class” og autodidakte. Det var forskelle, som både grupperne og medierne dyrkede. Dermed delte de også fangrupperne.

Damon Albarn fra Blur havde ændret udgivelsestidspunktet, så det blev sammenfaldende med den konkurrerende gruppe Oasis. Dermed kunne kampen afgøres: Hvem var størst?

Da hitlisten blev gjort op, havde Blur erobret førstepladsen. Men senere blev det dog Oasis, som ”vandt”, da albummet ”What’s the Story Morning Glory” solgte mere end Blurs ”The Great Escape”

1995 var kulminationen på britpopbølgen. Historien om Britpop startede i 1993, hvor Suede udgav deres debutalbum. Britpop var i opposition til den amerikanske Grunge. Mens Grunge var lig med desillusion og vrede, så stod Britpop for  en optimistisk tro på fremtiden, og stolthed over engelsk populærmusik fra 60’erne og 70’erne. I al fald i sin egen selvforståelse. The Beatles, The Kinks og David Bowie var på hver sin måde inspirationen til britpopgrupperne.

Modsat Grunge var Britpop ikke den store inspiration for danske grupper. Til gengæld blev Suede så populære i Danmark, at de i 1999 gav 3 koncerter på Roskildefestivalen. Som få udenlandske bands optrådte de også ved Grøn Koncert i 2003.

Britpop er historie, men Suede består stadig, og besøger med jævne mellemrum Danmark.

Denne video kan kun vises
hvis du accepterer cookies
Klik her for at acceptere cookies

På en uge blev ”Country House” solgt i 274.000 eksemplarer mens ”Roll with it” solgte 216.000.

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

Et studie i fremskridt: ”Have a Cigar” fortæller musikhistorien fra 24 spor til uendeligheden

Lydstudiet ”Have a Cigar”, hvor bandet TV-2 gennem en årrække skabte nogle af deres største hits, er måske ikke så moderne. Men det virker, og det kan på levende illustrere, hvordan musik blev til for 25 år siden. Samtidig fortæller det historien om et band, der satte pris på langsomheden i det analoge, men som også overgav sig til den moderne teknologi.

Læs mere »

Sommerferie-sjov på RAGNAROCK

Det er sommer, det er sol, og der er feriesjov på RAGNAROCK. Det betyder fire uger med fuld skrald på spændende aktiviteter for både store og små. I ugerne 27-30 kan du få vækket museumsoplevelsen til live på forskellige omvisninger, udfolde dine kreative evner i RAGNAROCKs værksted og bruge solskinsdagene i den levende og kreative bydel, Musicon.

Læs mere »
X