Livet som musiker byder ofte på mange dage på farten. Det var
ingen undtagelse for Aarhus-bandet TV-2, som de første 10-15 år af karrieren
rejste landet tyndt for at indspille i en række store studier. Men i begyndelsen af 1990’erne tog TV-2 en
beslutning: De ville have deres eget studie, hvor man kunne komme og gå som man
ville, og som var tæt på deres hjem. Der var efterhånden også kommet børn ind i
billedet, og de mange dage på landevejene skulle harmonere med en
familiekalender.
”Vi havde alle snuset til det her med, at man kan gå ned på
et arbejdsliv, der ikke hænger sammen med et almindeligt liv. Hvor man bliver
isoleret i en forestilling om, at det man laver, er særligt vigtigt, fordi man
laver popmusik. Det er det bare ikke, når døren går op, og der står et barn i
døren og vil have noget at spise. Så skal man jo tilbage og hælde havregryn
op,” fortæller Steffen Brandt.
Derfor omdannede bandet deres øvelokale, som lå i baggården
bag Brandts hus i Aarhus, til et fuldtudstyret studie. På den måde kunne højttalere
og havregryn gå hånd i hånd. Samtidig kunne studiet opfylde et ønske om at
bruge mere tid på indspilningerne ”uden at skulle spørge nogle voksne om lov”,
som Steffen Brandt udtrykker det. I et samarbejde med tekniker Henrik Nilsson
blev studiet op gennem 1990’erne en mulighed for at afprøve, eksperimentere og
udforske nye musikalske veje
Hverdagen i et pladestudie
Studiet, der fik navnet ”Have a Cigar”, er for nyligt
flyttet til Roskilde, hvor det én til én er blevet genskabt som en del af
udstillingen på RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur. Her kan
stedets besøgende træde ind i en verden, der ellers sjældent åbner sig; nemlig
et strejf af popstjernernes hverdag. Det var i ”Have a Cigar”, at nogle af
TV-2s mest legendariske numre, som ”Kys Bruden”, ”Det er samfundets skyld” og
”Der går min klasselærer”, blev til. Steffen Brandt fortæller om musikken og om,
hvordan en typisk arbejdsdag så ud for TV-2.
”Bandet mødte ind omkring kl. 10, og så drak vi en kop kaffe
og snakkede, mens vi måske lyttede til det, vi lavede dagen før. Så var vi
ligesom i gang. Når vi skulle have frokost, var det altid mig, der hentede. Det
gav lige en halv times pause, og jeg kunne bestemme, hvad vi skulle spise. Så
det havde altså nogle indbyggede fordele,” fortæller han med et glimt i øjet.
Derefter blev der arbejdet igennem. Selv om det var
’guitar-dag’, var hele bandet til stede, så man sammen kunne diskutere og tage
de beslutninger, der mundede ud i den endelige version af et nummer. Der var
altid snak og diskussioner i studiets tilstødende lokale, Slyngelstuen.
”Ved 18-tiden lød gongongen, og så gik vi ned til Chili John
for at snakke tingene igennem og få noget mad og noget vin. Sådan fungerede en
dag rigtig godt langt hen ad vejen. Vi har da været udfordret i svære
arrangementer og rent musikalsk, men ikke i processen. Den har på en eller
anden måde altid fungeret rigtig godt,” fortæller Brandt.
Popstjerner med jordforbindelse
At både band og familier har overlevet, tror han til dels kan tilskrives studiet. Det hjalp dem til at holde jordforbindelsen – selv om han påpeger, at det nok ikke har været deres største udfordring.
”Men det blev ikke mindre udtalt af, at vi havde det her studie, hvor vi simpelthen var så tæt på almindelige menneskers virkelighed. Så der kunne ikke gå særlig meget ”vi er privilegerede, vi er rockstjerner” i den. Overhovedet. Det tror jeg i grunden har været meget sundt for os. Det er jo hverdagen, der holder sammen på én. Ellers var man gået i stykker for længst.”
Studiet blev en arbejdsplads, som Steffen Brandt brugte som sangskriver-hule, når bandet ikke var ude for at spille. Selv om de primært indspillede her, bragte forskellige samarbejder dem også rundt i andre studier. Det skete blandt andet i 2005, hvor TV-2 indledte et samarbejde med en særdeles målrettet ung mand, produceren Thomas Troelsen.
”Vi synes det var vildt fascinerende at komme ind til en mand i 18-årsalderen, der allerede havde styr på det hele og vidste, hvad han ville. Sådan havde han det også med musikken. Og han kendte sit studie godt nok til at vide, hvordan vi kunne få det frem. Det blev så til et samarbejde, tror jeg, over tre plader, som gjorde, at vi indspillede i hans skiftende studier.”
Det blev begyndelsen til enden for ”Have a Cigar”. I hvert fald som aktivt studie for TV-2. Nu står det på RAGNAROCK, hvor man kan opleve stedet, hvor en meget stor og betydelig del af TV-2s og dansk popmusiks historie blev til.