Det er både gensynsglæde og et nostalgisk trip. Mikkel Hjortshøj Thomsen lader blikket og fingrene glide hen over syv udviklingsstadier af SOUNDBOKS. Højttaleren, der har revolutioneret fest, lyd og musik, og som nu er på vej på museum.
Mikkel Hjortshøj Thomsen sætter sig på hug ved den sidste i rækken.
– Jeg har jo muligvis selv været med til at samle den her for fem år siden, siger han, griber en skruemaskine og begynder nænsomt at skille den ad for at kigge ind i den.
Den er en af de tidligste modeller, lavet i en garage i Hørsholm i 2015.
Mikkel Hjortshøj Thomsen er ansvarlig for kommunikation i firmaet SOUNDBOKS, og i dag skal han overdrage en af de allerførste SOUNDBOKS-modeller til RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur
Trods sin unge alder på kun omkring 5 år skal SOUNDBOKS nemlig på museum. Den skal være med i en særudstilling om Roskilde Festival, som åbner på RAGNAROCK i begyndelsen af 2021. Som en del af den nyere festivalhistorie har SOUNDBOKS ifølge museumsinspektør Jakob Caspersen haft temmelig stor indflydelse på en helt særlig del af festivalens udvikling: Warm up dagene i campingområdet.
På væggen hos SOUNDBOKS står der ”BREAK THROUGH THE NOISE”, og det er lige, hvad højttaleren har gjort. Den har erstattet campingpladsens ghettoblastere og akustiske guitarer med en lyd, der straks starter og dikterer festen. Og derfor har den også på få år været med til at skrue op for musikken og ændre kulturen og stemningen på campingområdet.
– SOUNDBOKS har været med til at skabe den Roskilde Festival, vi kender i dag. Den har været med til at skabe en helt ny festivalkultur, hvor publikum selv bestemmer musikken. Højtaleren har virkelig været en drivkraft til at gøre warm up dagene til en lige så stor del af festivalen som koncertdagene, siger Jakob Caspersen.
Født til festival
Historien om SOUNDBOKS hænger da også uløseligt sammen med Roskilde Festival. Ideen opstod hos de tre stiftere kort tid før Roskilde Festival 2015. Faktisk så kort tid, at de kun havde tre uger til at imødekomme de 400 bestillinger, de havde fået ind på forhånd.
Mikkel Hjortshøj Thomsen har været med stort set fra begyndelsen. Også de tre intense uger op til SOUNDBOKS’ første festival, hvor der blev arbejdet i døgndrift for at få alle højttalerne klar til Roskilde Festival. Det lykkedes – og blev straks en succes. SOUNDBOKS-fyrene stod den første morgen op til en kø på omkring 70 ventende festivalgængere. De ville også have en SOUNDBOKS.
Siden er produktionen vokset ud af garagen i Hørsholm og blevet professionaliseret. Omkring 100.000 SOUNDBOKS-højttalere har forladt fabrikken. Mikkel Hjortshøj Thomsen vurderer, at 1/3 af dem er solgt i Danmark, og at omkring hver fjerde camp på Roskilde Festival holder deres egen fest med en SOUNDBOKS.
Udover at eksportere ’the orange feeling’ til blandt andet USA og Tyskland, er SOUNDBOKS også rykket udenfor hegnet. Og selv om årets Roskilde Festival blev aflyst, har den på ingen måde haft en stille sommer.
Fra Islands Brygge til Hjørring har den hevet festerne ud af corona-ramte diskoteker til de lune sommernætter. Rullende natklubstemning har fået naboer til at klage på stribe, og SOUNDBOKS-gutterne har flere gange måtte opfordret folk til at bruge højttaleren med omtanke.