MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

UDSKÆLDT OG FORGUDET - NU SKAL SOUNDBOKS PÅ MUSEUM

Af Lene Steinbeck

På få år har den opnået kultstatus på festivaler, er blevet en international succes og har forstyrret nattefreden fra Skagen til Islands Brygge. Nu skal SOUNDBOKS med i en særudstilling på RAGNAROCK – om Roskilde Festival, hvor det hele begyndte.

TEKNIK. Mikkel Hjortshøj Thomsen (th) fortæller Jakob Caspersen om indmaden i SOUNDBOKS, der med tiden er blevet markant mere avanceret. Reservedelene bliver også pakket i bilen og taget med til udstillingen på RAGNAROCK.

Det er både gensynsglæde og et nostalgisk trip. Mikkel Hjortshøj Thomsen lader blikket og fingrene glide hen over syv udviklingsstadier af SOUNDBOKS. Højttaleren, der har revolutioneret fest, lyd og musik, og som nu er på vej på museum.

Mikkel Hjortshøj Thomsen sætter sig på hug ved den sidste i rækken.

– Jeg har jo muligvis selv været med til at samle den her for fem år siden, siger han, griber en skruemaskine og begynder nænsomt at skille den ad for at kigge ind i den.

Den er en af de tidligste modeller, lavet i en garage i Hørsholm i 2015.

Mikkel Hjortshøj Thomsen er ansvarlig for kommunikation i firmaet SOUNDBOKS, og i dag skal han overdrage en af de allerførste SOUNDBOKS-modeller til RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur

Trods sin unge alder på kun omkring 5 år skal SOUNDBOKS nemlig på museum. Den skal være med i en særudstilling om Roskilde Festival, som åbner på RAGNAROCK i begyndelsen af 2021. Som en del af den nyere festivalhistorie har SOUNDBOKS ifølge museumsinspektør Jakob Caspersen haft temmelig stor indflydelse på en helt særlig del af festivalens udvikling: Warm up dagene i campingområdet.

På væggen hos SOUNDBOKS står der ”BREAK THROUGH THE NOISE”, og det er lige, hvad højttaleren har gjort. Den har erstattet campingpladsens ghettoblastere og akustiske guitarer med en lyd, der straks starter og dikterer festen. Og derfor har den også på få år været med til at skrue op for musikken og ændre kulturen og stemningen på campingområdet.

– SOUNDBOKS har været med til at skabe den Roskilde Festival, vi kender i dag. Den har været med til at skabe en helt ny festivalkultur, hvor publikum selv bestemmer musikken. Højtaleren har virkelig været en drivkraft til at gøre warm up dagene til en lige så stor del af festivalen som koncertdagene, siger Jakob Caspersen.

Født til festival

Historien om SOUNDBOKS hænger da også uløseligt sammen med Roskilde Festival. Ideen opstod hos de tre stiftere kort tid før Roskilde Festival 2015. Faktisk så kort tid, at de kun havde tre uger til at imødekomme de 400 bestillinger, de havde fået ind på forhånd.

Mikkel Hjortshøj Thomsen har været med stort set fra begyndelsen. Også de tre intense uger op til SOUNDBOKS’ første festival, hvor der blev arbejdet i døgndrift for at få alle højttalerne klar til Roskilde Festival. Det lykkedes – og blev straks en succes. SOUNDBOKS-fyrene stod den første morgen op til en kø på omkring 70 ventende festivalgængere. De ville også have en SOUNDBOKS.

Siden er produktionen vokset ud af garagen i Hørsholm og blevet professionaliseret. Omkring 100.000 SOUNDBOKS-højttalere har forladt fabrikken. Mikkel Hjortshøj Thomsen vurderer, at 1/3 af dem er solgt i Danmark, og at omkring hver fjerde camp på Roskilde Festival holder deres egen fest med en SOUNDBOKS.

Udover at eksportere ’the orange feeling’ til blandt andet USA og Tyskland, er SOUNDBOKS også rykket udenfor hegnet. Og selv om årets Roskilde Festival blev aflyst, har den på ingen måde haft en stille sommer.

Fra Islands Brygge til Hjørring har den hevet festerne ud af corona-ramte diskoteker til de lune sommernætter. Rullende natklubstemning har fået naboer til at klage på stribe, og SOUNDBOKS-gutterne har flere gange måtte opfordret folk til at bruge højttaleren med omtanke.

LYD. SOUNDBOKS Premium, der er en af de tidlige modeller, bliver en del af RAGNAROCK’s særudstilling om Roskilde Festival.

Lyden på museum

Elsket eller hadet – i virkeligheden har kunderne bare udnyttet SOUNDBOKS’ potentiale fuldt ud. Den er skabt til at feste, og det er det, der gør den interessant for museet RAGNAROCK.

Boksen, der kan spille højt og længe, har været med til at gøre opvarmningsdagene i campingområdet til en integreret del af festivaloplevelsen. Roskilde Festival har i den grad omfavnet SOUNDBOKS, og derfor kan man heller ikke komme uden om den, når historien om festivalen skal fortælles.

Derfor skal en tidlig model af SOUNDBOKS sammen med en række reservedele officielt overdrages som museumsgenstand til ROMU.

– Det betyder, at vi ophøjer SOUNDBOKS til bevaringsværdig kulturhistorie. Det vil i princippet sige, at vi skal bevare den til evig tid og derfor passe lige så godt på den, som Nationalmuseet fx passer på Solvognen, fortæller Jakob Caspersen.

Koblingen får Mikkel Hjortshøj Thomsen til at trække på smilebåndet, da han skriver under på, at genstandene overdrages til RAGNAROCK og må bruges i udstillingsøjemed.

– Det er fuldstændig surrealistisk. Vi lavede den på instant coffee og toast, da vi var 19-20 år, griner han.

– Det er mega syret og mega fedt, at det skulle være kulturarv.

Særudstillingen om Roskilde Festival åbner på RAGNAROCK i begyndelsen af 2021. Den er fortællingen om et halvt århundrede med Roskilde Festival. I 2021 er det nemlig 50 år siden den første festival, og samtidig afholdes den 50. festival næste sommer.

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

GRAFFITI-KONGERNE AF ROSKILDE FESTIVAL

Op gennem 1990erne begyndte Roskilde Festival at få store problemer med graffiti-glade publikummer, der tegnede overalt på hele festivalen. I 1999 løste festivalen det ved at frigive et stort område til lovlig graffiti, som Lars Pedersen lige siden har stået for. I dag er graffiti blevet en fast del af Roskilde Festival. Derfor indgår det også i RAGNAROCKs særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”, hvor Lars og hans kompagnon Peter Skensved fra Institut for Urban Kunst har malet et helt nyt graffiti-kunstværk, der omhandler 50 års festivalkultur.

Læs mere »

HENRIK VIBSKOV ER EN DEL AF “SMATTENS MAGI”

Den verdenskendte danske designer og kunstner Henrik Vibskov indgår i
RAGNAROCKs særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”. Det gør han med det helt nye og specialdesignede installationsværk ”Purple Haze”, der tager udgangspunkt i festivalens særlige stemning og enorme campingområde.

Læs mere »

DET PERFEKTE SOUNDTRACK

Netflix-serie tilsætter 1800-tallet en omgang moderne pop-musik.
Museumsinspektør Mia Ramsing Jensen giver dig forklaringen på, hvorfor koblingen virker.

Læs mere »

RAGNAROCK LYNQUIZ 18. FEBRUAR

Hvilken dansk, hårdslående rapper holdt dette års (2021) nytårstale i DR2s program Deadline?
Test din paratviden i RAGNAROCKs lynquiz. Denne gang handler det om hip-hop!

Læs mere »

EN BATTLEVEST KOM PÅ MUSEUM

RAGNAROCKs kommende særudstilling om Roskilde Festival er en fortælling om publikum, de frivillige, musikken og den helt særlige stemning, historie og ånd som Nordeuropas største festival er gjort af. Der er både plads til de store perspektiver og de mere nørdede kuriositeter – som en vaskeægte ”battlevest”, der er doneret af heavyfan Thorbjørn Hein

Læs mere »

A wop baba loo bop a wop bam boom!

FÅ gode historier og quiz i indbakken hver MÅNED.

X