RAGNAROCK Logo

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

Et studie i fremskridt: ”Have a Cigar” fortæller musikhistorien fra 24 spor til uendeligheden

Af Lene Steinbeck

D. 16.09.2022

Lydstudiet ”Have a Cigar”, hvor bandet TV-2 gennem en årrække skabte nogle af deres største hits, er måske ikke så moderne. Men det virker, og det kan på levende vis illustrere, hvordan musik blev til for 25 år siden. Samtidig fortæller det historien om et band, der satte pris på langsomheden i det analoge, men som også overgav sig til den moderne teknologi.

Der var legesyg gensynsglæde, da TV-2 sammen med deres producer på adskillige produktioner, Greg Walsh, genså deres gamle mixerpult og resten af det legendariske studie i RAGNAROCKs permanente udstilling.
Stående, fra venstre: trommeslager Sven Gaul, bassist Georg Olesen, guitarist Hans Erik Lerchenfeld. Siddende: Producer Greg Walsh (tv) og forsanger Steffen Brandt. Foto: Kristian Grøndahl /RAGNAROCK

På RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur kan man tage en tur ned af memory lane i TV-2s lydstudie ”Have a Cigar”, som det bandet har stillet til rådighed for museet. Studiet er blevet skilt ad og flyttet fra Aarhus til Roskilde, hvor der er blevet genskabt som en del af museet.

”Det er et komplet studie med næsten alt, hvad der fandtes 
af grej, en state of the art AMEK-mixer, analoge 24-spors båndmaskiner, de gode klassiske studiemonitors og en masse effekter, som vel i dag kan betegnes som legendariske. Du kan i princippet gå ind og indspille et album, som man gjorde det for 25 år siden,” fortæller TV-2-forsanger Steffen Brandt.


Det er netop det skær af fortiden, der gør studiet 
interessant for RAGNAROCK. Den lille tidslomme, der selvfølgelig også er en integreret del af historien om bandet TV-2, er et tilbageblik på, hvordan musik blev produceret, før alt blev digitalt. 

 

De uendelige muligheder tyranni

Tålmodighed var en dyd i den analoge tidsalder, og det passer i grunden meget godt til TV-2s temperament. Studiet, som var deres primære indspilningssted frem til omkring 2005, har blandt andet en 24-spors båndoptager, som har sine naturlige begrænsninger.

”Det er en af de ting, vi har været glade for ved studiet: når de 24 spor var brugt, så var de brugt. Du har 24 spor, du ved, hvad det koster, hvis noget går galt, og du har de her forsøg, så er det slut. Det giver et nærvær i situationen, og det kan jeg godt lide. Som det er i dag og under den teknologiske revolution – og tak for det – så har du uanede muligheder,” siger Brandt.

TV-2 indspiller i dag digitalt, men er bevidste om ikke at ende i det, Steffen Brandt kalder ”de uendelige muligheders tyranni.” For når alt kan lade sig gøre, og når alt kan gøres om, kræver det en sikker hånd i beslutningsprocesserne. Har man det, er teknologien en gave.

”Set i forhold til, at man på en halv time og konstruere et track fra bunden af, så vil jeg aldrig tilbage til 24 spor. Sådan er det jo med mange ting, set i erindringens uskarpe lys. Det var en fin tid, og nu er vilkårene nogle andre. Men der er ingen tvivl om, at det er en spændende tid at have været med i, fra vi indspillede vores første plade med Taurus, hvor vi havde otte spor hos Feedback-studiet i Viby, og til i dag.”

 

Svend Gaul signerer udstillingen på åbningsdagen. TV-2 studiet bliver en del af RAGNAROCKs permanente udstilling ‘Jagten på den fede lyd’. Foto: Claus Beck / Ritzau Scanpix

En musikalsk bro til fortiden

Studiet har stået mere eller mindre ubrugt i en årrække. Og selv om der er sket meget på den teknologiske front, tror Steffen Brandt ikke på, at man vil se på mixerpulten på samme måde, som man ser på de første mobiltelefoner, der var på størrelse med mursten.

”Man kan smide det ud, der har haft sin tid, og som man griner lidt af. Men det her, det tror jeg aldrig, man kommer til at grine af. Jeg tror, man kommer til at se på det og sige Wauw, gjorde man virkelig sådan? Meget af den musik, vi stadig hører i dag, er jo lavet på den her måde.”

Derfor er det ikke vemodigt, at studiet er flyttet hjemmefra. I hvert fald ikke, når det har fået en ny rolle i stedet for at ende på genbrugsstationens kirkegård for elektronik – det mest triste sted i verden, ifølge Steffen Brandt:

”Det er jo så bedrøveligt, der er ikke noget formildende ved det. Men at se noget, der faktisk virker efter at have stået hos os i 20 år, vi har fået det flyttet, du kan tænde for det og det virker – jeg kan godt lide den sløjfe på historien.”

Studiet ”Have a Cigar” kan ses på RAGNAROCK som en del af udstillingen ”Jagten på den fede lyd”.

MODTAG ARTIKLER SOM DENNE DIREKTE I DIN INDBAKKE.

TILMELD DIG RAGNAROCK’S NYHEDSBREV

FLERE NYHEDER OG ARTIKLER

Kashmir

MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR Facebook-f Instagram Youtube KASHMIRS ‘THE GOOD LIFE’ VÆKKES TIL LIVE EFTER 25 ÅR 06.05.2024 ’The Good Life’ udstillingen kan opleves fra den 13. september på RAGNAROCK. Grafik: Dennis Reindau.  I år er det 25 år siden, at det danske rockband Kashmir udgav albummet ’The Good Life’, som blæste både…

Læs mere »

Historien bag musikken: Jesper Binzer

I ægteskabstermer fejrer de rubinbryllup. 40 år med kradsende kriser, langt hår og kreative processer i mange forskellige tempi. 2024 er et jubilæumsår for D-A-D, der er gamle nok til at være kommet på museum. Jesper Binzer fortæller om at finde sig til rette med nostalgien, selv om man er ramt af fremtids-tourette.

Læs mere »

Historien bag musikken: Johnny Reimar

Dukker der en tyrolerhat eller en smølf op på nethinden, når man tænker på Johnny Reimar, så er det ikke et forkert billede. Men det er langt fra hele historien om en af dansk musiks helt store stjerner. Johnny Reimar har produceret musik for nogle af de største danske navne, solgt millioner af plader og boet på hotel med Rolling Stones.

Læs mere »

Historien bag musikken: Anne Dorte Michelsen & Maria Bramsen

Den ene drømte om at lave en soloplade og leve af musikken. Den anden tog til audition for at fordrive tiden med et eller andet, mens hun fandt ud af, hvad hun ville. Drømmene og ambitionerne var vidt forskellige, men Anne Dorte Michelsen og Maria Bramsen fandt sammen og skabte nogle af 80’ernes og 90’ernes allerstørste hits.

Læs mere »

Historien bag musikken: Søs Fenger

Egentlig troede hun, at hun skulle være fotograf. Men så tumlede Søs Fenger op på en scene og ind i en karriere som sangerinde. Hun var 21 og ville prøve det hele! Siden er kanterne slebet lidt til, og gennem 40 år har Søs Fenger fundet sin stil og troen på, at hun har noget at tilbyde.

Læs mere »

Historien bag musikken: Peter Sommer

Han har spillet på stort set alle de scener, han har kunnet drømme om. Men faktisk har det aldrig været den ambition, der har drevet sanger og sangskriver Peter Sommer. Hverken det at stå på en scene eller at drive det til noget mere. Alligevel kom karrieren buldrende. Han har det godt, har fundet sin hylde, og hvis man kan høre en længsel og en sorg i hans sange, så er det nok nærmest sorgen over mangel på ambition.

Læs mere »

Vinterferie

I uge 7 + 8 er der skruet maks op på volumenknappen, når hele RAGNAROCK vibrerer med vinterferie aktiviteter.

Læs mere »
X